Tuesday, July 21, 2009

Miracle of Prophet Muhammad

The split of Moon 'Proved by Scientists'

Moon Split

Don’t break this chain, send it to all u know.

RPK email me this....

This has been going on for far too long. The MACC acts like God. They kidnap families and torture those they arrest. They threaten those they interrogate with death if they refuse to talk.


by Raja Petra Kamarudin


The writing was already on the wall very much earlier. Alarm bells were wailing like banshees. But this was largely ignored. It was ignored because it was Malaysia Today that had triggered the alarm bells. Malaysia Today is not the most reliable source. It does not offer the best of information. What Malaysia Today dabbles in are rumours and innuendoes.
When the Anti-Corruption Agency, now called the MACC, kidnapped the family of a police inspector, Malaysia Today raised the alarm. They had kidnapped the wife and child of a police inspector who had investigated a Chinese underworld boss on the instructions of a higher-up with the rank of ASP.

The inspector was just doing what his boss had ordered him to do, and that was to open a file and launch an investigation into the activities of the Chinese prostitution, loan shark, drugs and gambling syndicate. And this resulted in the detention of three syndicate bosses.

What the MACC wanted the police inspector to do was quite simple. They wanted him to change his report so that the three underworld bosses can be freed from detention. And he would have to do that if he wants to secure the release of his family.

The police inspector refused to do that. Instead, he made a police report. And so did his wife. But nothing was done about the matter. The MACC officers were not arrested and dragged to court on kidnapping charges.

The MACC then leaked information to the media that they are investigating a very senior police officer, the Director of the CCD, for the crime of not declaring RM27 million worth of assets. The fact that MACC investigations come under the Official Secrets Act was not a hindrance. After all, the OSA is only used against opposition supporters and not against those who serve those who walk in the corridors of power.

Nevertheless, the Director of the CCD was finally not charged for not declaring RM27 million in assets. He was charged for using police property for his personal reasons, something that all government officers, ministers and politicians do blatantly every day of the week. But his real crime is that he detained several Chinese underworld bosses who control the prostitution, loan shark, drugs and gambling business all over Malaysia.

Then they arrested the lawyer who acted for the CCD Director. The MACC officers came to his office on the eve of Hari Raya and handcuffed him after roughing him up like one would do to an armed bank robber. To ensure that the lawyer suffered the greatest embarrassment this Hollywood-style arrest was done in full view of the entire office.

Malaysia Today wrote about all this. Malaysia Today not only wrote about all this but Malaysia Today repeated the stories again and again to make sure no one would say they somehow missed the story. But still nothing was done. No one denied the story. More importantly, no one did anything about what Malaysia Today revealed.

The MACC has been a tool of those who walk in the corridors of power for a long, long time. Officially, Barisan Nasional has 14 component members with Umno as the lead partner.

Unofficially, Barisan Nasional has seventeen component members. The Election Commission is the fifteenth component member of Barisan Nasional, the Malaysian police the sixteenth, and the MACC the seventeenth. They all serve the interests of Umno and the Prime Minister.

The writing was already on the wall very much earlier. Alarm bells were wailing like banshees. But this was largely ignored. It was ignored because it was Malaysia Today that had triggered the alarm bells. Malaysia Today is not the most reliable source. It does not offer the best of information. What Malaysia Today dabbles in are rumours and innuendoes.
“Where is the smoking gun?” they ask. “Show me the body!” they demand. No gun, no body, then no crime has been committed.

Well, today, there is a body. It is the body of a most unfortunate Chinese opposition member who was arrested and tortured by the MACC officers. Yes, he was tortured. And he was tortured because the MACC wanted him to talk.

But he could not talk. He could not talk because there was nothing to talk about. The MACC wanted him to finger his comrades in the opposition. They wanted him to implicate his friends in the opposition for various crimes that the MACC alleges had been committed by those in the opposition.

He tried to explain that he is not being stubborn. He tried to explain that no crime had been committed. He tried to explain that he could not possibly implicate his comrades in the opposition for various crimes if these crimes are merely a figment of the MACC’s imagination.

So they continued to torture him. And he could no longer stand the torture. After all, he is not the macho type of man. He is but a gentle man who only wanted to get married this weekend. That was all that he wanted.

They threatened to kill him if he refuses to talk. With tears running down his cheeks he begged for mercy and pleaded with them not to harm him. They threatened to throw him off the top floor if he refuses to talk. Sobbing like a baby he went down on his knees and begged for his life.

They dragged him across the room and opened the window. Then something went terribly wrong. It was supposed to be just a threat. They just wanted to put fear in him. They did not really want to throw him off the top floor. They just wanted him to see what the ground floor looks like from the top floor.

The unfortunate young man panicked. He went ballistic when he saw the distance he would have to travel before hitting the ground floor. He struggled. They could not hold onto him. Gravity took over and the life of this young man was prematurely snuffed out.

The MACC then announced that they had released him the night before. They failed to announce that they had not released him from custody but released him from this world. Then they suddenly found his body the day after. He jumped. He committed suicide. He took his own life. He was never tortured. He was not dragged to the window with the threat that they would teach him how to fly.

This has been going on for far too long. The MACC acts like God. They kidnap families and torture those they arrest. They threaten those they interrogate with death if they refuse to talk.
And now one young man has really died. But no one will be punished. No one will be punished because they will say the young man took his own life. Why he took his own life no one knows. He was never tortured. He was never threatened with death. He was not made to look how far down the ground floor is. He was not accidentally dropped when he panicked and struggled and they could not get a good grip on him.

That is what they will be telling you and me later today.

Editorialblog said: Do you all understand what exactly do I mean? And, for those who know nothing about any topic in this blog, this is my words: "Don't waste your time to give me your 'sin bin' comment that people cannot share and think." We do not want the mistakes of one or two persons to lead to a fatal tragedy affecting many innocent people. And, before you can become a critic and comment, it would only be fair if you had sound knowledge of the subject at hand. TQ

Friday, July 17, 2009

Kalau faham cara ok

Ingat lah... Jangan sesekali kita marahkan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat walau apa sekali kenyataan yang dbuatnya. Kerana apa. Nik Aziz selalu membuat kenyataan2 yang kontroversi terutama dalam pilihan raya umum atau pilihan raya kecil.

Itulah strategi Nik Aziz. Bila dia buat kenyataan2 panas sebelum pilihan raya, sudah tentu kita akan geram dan marah, Lantas, kita pun akan mengeluarkan kenyataan yang menyanggah Nik Aziz atau kenyataan balas yang memarahi atau memaki hamun Nik Aziz. Sedangkan, itulah yang Nik Aziz mahu.


Apabila BN marah kepada Nik Aziz iaitu seorang Tok Guru, maka masyarakat akan marah pula kepada kita dan tidak akan memberi undi kepada kita. Hendaklah kita ketahui taktik Nik Aziz sebagai ahli politik dan Tok Guru.

Namun, 'kekalahan' Pas dalam pilihan raya kecil Manik Urai dua tiga hari lepas sudah cukup membuktikan bahawa pengaruh BN sudah kembali. Kenyataan Anwar Ibrahim bahawa 'menang tetap menang' hanya untuk memuaskan hati. Hakikatnya, majoriti kecil itu amat merimaskan Pas, apa lagi Pakatan Rakyat.

Rakyat keseluruhannya sudah nampak siapa Anwar, PKR dan DAP. Penyokong Pas juga kini sudah melihat keperluan bangsa Melayu/Islam bersatu padu menerusi kerjasama golongan muda Pas dan Umno. Alhamdulillah. HIDUP MELAYU!

Tidak perlu Editorialblog ulas banyak2 mengenai 'kemenangan' BN/Umno di Manik Urai kerana sudah banyak laman blog, web dan akhbar memperkata mengenainya. Apapun, Editorialblog tetap memberi sokongan dan pendapat untuk memastikan BN/Umno terus berkuasa demi AGAMA, BANGSA dan NEGARA.

Editorialblog memang menyedari! Di kalangan petugas media seperti Utusan, NST, BH, HM, Sinar atau The Star, ada yang menyokong kerajaan BN dan ada yang tidak menyokong. Menyokong kerajaan BN bererti menyokong pemimpin-pemimpin yang dipilih. Bukan kita menyokong seorang dua saja, manakala yang lain kita benci. Sebelum kita benci seseorang pemimpin itu, hendaklah kita kaji dulu kenapa kita benci? Apa punca kita benci? Adakah kita siasat secara mendalam sebelum kita membenci seseorang? atau kita pun dengar cakap2 orang yang benci pemimpin tertentu lantas kita pun ikut benci? Adakah maklumat yang kita dapat itu benar atau tidak?

Editorialblog berbalik kepada perjuangan asal dan pegangan hakiki iaitu MENYOKONG KERAJAAN. Kalau kerajaan sekarang diperintah oleh BN, maka Editorialblog menyokongnya, dan begitulah sebaliknya jika Pas yang memerintah naka Editorialblog tetap menyokongnya. Ini bukan hipokrit. Editorialblog tetap seorang pejuang Umno.

Pegangan Editorialblog sama juga dengan dasar akhbar BH iaitu menyokong kerajaan. Tidak kira mana kerajaan yang memerintah Malaysiaq, bukan di negeri.


P/S: Kepada yang tidak tahan dengan sindiran Editorialblog dalam beberapa post yang lalu, Editorialblog minta maaf lah. Tetapi itulah hakikatnya, Ramai yang memerhati adakah awak bagus dalam menjalankan tugas. Adakah awak seorang yang tegas? Editorialblog tidak kata Editorialblog ni bagus sangat. Tetapi jika setakat untuk bersaing dengan para editor kanan atau yang tinggi sikit itu dalam mencari berita eksklusif, boleh kita cuba lawan. Cakap saja sudut apa. ekonomi, sosial, keduniaan, agama, jenayah, sastera atau lain-lain. Kita mesti mencuba. Akhir kata SIAPA MAKAN CILI DIA RASA PEDAS. Orang sekeliling sedang memerhati. ADA MALU KAAA ANE (ANE ni bukan Asst News Editor tapi ANE bahasa India la).

Thursday, July 16, 2009

Berita Harian dan masa depan 2

Salam saudara Zainul Arifin


Salam juga kepada yaaaaaaaa Che Mat

Kita menang perang di Manik Urai, walaupun Pas menang pertandingan itu. Nampaknya, ada strategi yang mengena. Kalah dengan majoriti yang sedikit membuatkan pembangkang dalam keadan kelam kabut. Lagi pun ini menunjukkan sokongan terhadap BN/Umno di bawah kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak sudah semakin kuat.

Kalahnya kita bukan kerana apa. Tetapi sudah ditakdirkan. Lagipun, ada di antara orang-orang kita yang tidak memahami gerak dan cara YAB Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berpolitik. Sesiapa yang tidak tahu cara Nik Aziz berpolitik mengaku saja.

Tidak perlu tunjuk pandai. Kalau bodoh dan tidak mengkaji cara politik orang, lebih baik mengaku. Jangan berlagak pandai seperti sesetengah orang di dalam Berita Harian. Kononnya dia pandai, tetapi dia sememangnya tidak layak pun berada di tempat dia sekarang.

Untuk maklumat pembaca, subjek paling editorialblog gemari ialah psikilogi. Selama setahun editorialblog memfokus kepada subjek itu yang dikendalikan oleh seorang profesor dari UKM. Malah, thesis editorialblog untuk subjek psikilogi itu juga tidak pernah dibuat oleh mana=mana pelajar iaitu 'mengkaji dan menghurai sebuah novel tulisan Datuk A Samad Said dari sudut psikologi'.

Editorialblog juga memang dilahirkan sebagai penulis. Menjadi penulis jemputan untuk Warta Perdana di bawah Khalid dan kemudian menulis untuk Harian Nasional, juga di bawah Khalid dengan nama samaran Zoom Zoom. (Ini tahun bila... semak sendiri la kalau Harian Nasional tu tahun bila. Mahfar, Zaini, Azhar, Thili, Othman Mamat, Sharifuddinm, Bakti dan yang lain-lain yang masih ada hingus, tak payah la. Apa lagi kalau orang luar yang tidak ada latihan sebagai pemberita dan wartawan seperti babun dan botak).

Lagi pun, kalau setakat hanya mahu ada kuasa tetapi tugas atau idea tidak mampu mengembalikan kredibiliti Berita Harian, lebih baik jaga anak bgini. Lagi pun orang yang berasal dari jabatan, agensi atau GLC lain pun tak perlu tunjuk pandai, sedangkan bahasa tunggang terbalik. Tak pauah nak tunjuk kuasa untuk tukar hanya dua tiga perkataan dalam satu story di saat akhir, kerana kos yang ditanggung untuk penukaran dua tiga patah perkataan itu lebih mahal. Jangan jadi BODOH.

Ok lah. Editorialblog tidak mahu bercakap banyak dalam hal ini.

Fikir-fikir lah sendiri bro.

Satu lagi yang hendak dimaklumkan di sini ialah ada satu komen yang editorialblog tidak dapat siarkan kerana kononnya ia melibatkan hubungan editorialblog dengan seorang pemimpin kanan negara dan Umno.

Maaf cakap lah. Tetapi biarlah di sini editorialblog perjelaskan bahawasanya antara orang yang mengetahui siapa sebenarnya editorialblog ialah:

DUA ORANG BESAR DALAM KUMPULAN MEDIA PRIMA. Terima kasih ya. Buat lah kerja masing-masing kerana Editorialblog akan tetap memerhati. Usah lah hantar komen untuk pancing Editorialblog mendedahkan siapa DUA ORANG BESAR itu, kerana seperti yang Editorialblog katakan tadi iaitu subjek Psikologi ialah subjek kegemaran Editorialblog.


Wednesday, July 15, 2009

Berita Harian dan masa depan 1

Bolehkah kumpulan akhbar NSTP. terutama BH dan NSTP bersaing dengan The Star dan Utusan? Selepas brainwash di PD selama dua hari, yang turut dihadiri Dato Ahmad A Talib serta editor kanan, banyak rumusan dibuat untuk memperbaharui akhbar Berita Harian. Naumn, adakah BH mempunyai kekuatan dan semangat? Jangan sekadar cakap-cakap atau hangat-hangat tahi ayam.

Tetapi, hangat-hangat tahi ayam itu lah yang sentiasa berlaku kepada BH sejak dulu lagi. Semangat hanya hidup untuk dua tiga minggu saja, kemudian hilang. Banyak perancangan sebelum ini dan banyak juga modal dikeluarkan 'memperbaharui' BH dalam semua segi, tetapi akhirnya terbengkalai.

Kali ini, kita lihat adakah BH boleh bersaing dengan Utusan dalam menyampaikan maklumat, memikat pembaca. Apa yang akan dilakukan selepas keputusan dalam meeting di PD itu dan bolehkan ianya dilakukan oleh kakitangan sedia ada?

Apakah pembaharuan itu? BANYAK!

Tetapi biarlah editorial tidak mendedahkan semuanya. Editorial hanya mahu nyatakan satu saja iaitu;

1) Penambahan muka surat untuk berita-berita region. Jika tidak silap editorialblog, sekarang ini setiap region dikhaskan dua muka surat. Tentu tidak cukup. Dan keputusan dibuat untuk menambah lapan muka surat region. Ini menjadikan keseluruhannya 8 x 5 region = 40 muka surat region.

Editorialblog melihat ini suatu langkah yang baik. Tetapi kita perlu mengkaji dari segi penambahan muka surat yang akan melibatkan beberapa muka surat sedia ada. Adakah HIP akan menjadi mangsa pengurangan muka surat?

Ada beberapa lagi perubahan yang bakal dilakukan. Kita tunggu dan lihat. Dan ini baru BH, belum NST.

p/s: Serkap memang jarang. Semua orang tahu. Selamat bertugas semula kepada semua.

Monday, July 13, 2009

Apo Nak Di Kato

Apo Nak Dikato
Blues Gang
Poi pokan naik basika

Tongah haghi tongah paneh
Apo dayo motong gotah
Apo nak dikato
Kalau boleh nak jadi cikgu sekolah
Kek Kolo Pilah

Sawah leba kobau banyak
Air pigi sojuk sekali
Sunyi sopi takdo oghang
Apo nak dikato
Kalau boleh nak bising-bising
Macam pokan Tampin

Tanak nasik bogheh kampong
Masak lomak cili api
Mesen padi takdo lai
Apo nak dikato
Ramai oghang dah kojo kilang
Kek pokan Seghomban

Batu Ompek Toluk Komang
Tompek oghang mandi mando
Aghi minggu ponoh sosak
Apo nak dikato
Air laut bertambah masin
Kek pokan Port Dickson

Editorialblog berjauhan sedikit dari opis dalam sehari dua ini. Ada urusan la. Nanti kita jumpa lagi.

Thursday, July 9, 2009

Siapa ada kuasa jangan tunjuk2 sangat (BHG 2)

Salam salam

Editorialblog menerima tiga komen yang menarik. Dan Editorialblog membuat keputusan untuk menjawabnya dalam posting kali ini:

Jawapan kepada:

Hang Nadim -
Yaaaa Hang Nadim, editorialblog rasa kat jabatan kerajaan tu kureng la sikit kalau nak di banding dengan dalam swasta. Kalau Hang Nadim orang kerajaan, Hang Nadim tak mampu beli kayu golf seperti orang dalam BH masa ada Dato Hisham dan Dato Manja dulu, semuanya kaki main golf. Jadi di padang golf pun boleh la bisik-bisik. Tapi sekarang ni, bila Mior masuk dan Zainul Arifin pun masuk, dua-duanya tak main golf. Entah lah lepas ini apa permainan pula. Mungkin kena pergi gym lah sebab Mior selalu pergi gym.

Jawapan kepada Pak Nujum -
Yaaaa Pak Nujum;Editorialblog rasa tahu siapa awak. Tapi komen awak bagus. Sudah menjadi tradisi untuk wartawan akhbar lain berpindah ke NSTP. Contohnya jika wartawan Utusan masuk NSTP, sebabnya? - Tawaran gaji di NSTP lebih besar daripada di Utusan. Sebab itu orang Utusan atau Bernama yang ternama cabut ke BH atau NST dan jika mereka pula pandai bodek-bodek maka naik lah mereka menjadi boss-boss. Contohnya? Mahfar Ali yang sekarang adalah Timbalan Ketua Pengarang BH adalah berasal dari Bernama; Ketua Pengarang Berita BH, Ahmad Zaini, juga pernah bertugas di Bernama; Pengarang Berita Minggu, Azhar Abu Samah juga dari Bernama; Pengarang Berita Luar Negara BH yang katanya akan menjadi Pengarang Eksekutif (Berita) BH juga adalah dari Bernama. Dan jangan lupa bahawasanya Pengarah Eksekutif Berita Media Prima, Datuk Ahmad A Talib juga berasal dari BERNAMA dan beberapa nama lagi orang yang bukan berasal dari BH sudah naik. Orang yang bermula dengan BH dan terus setia dengan BH sejak awal, hanya ternganga-nganga. Yaaaa Pak Nujum. Jangan lah menilai seseorang itu dari satu segi saja. Seorang staf BH pernah mengadu/bercerita kepada editorialblog (tanpa dia tahu siapa editorialblog) bahawa dia dikategorikan sebagai seorang yang 'kaki minum'. Jangan lah menilai seseorang dari luar saja sedangkan anda tidak mengenali siapa sebenarnya orang itu dan bagaimana kemampuan beliau.

Jawapan kepada Anon 11.23PM
Yaaa Anon 11.23PM..Hanya orang yang mengetahui saja siapa Puan Hazirah. Dia dari Unit Luar Negara BH dan lebih banyak men'translate' berita dan bekerja keras daripada babujee (Hal ini semua diperhatikan orang). Tetapi seperti yang anda kata, semuanya rezeki daripada-Nya. Kita hanya boleh MERANCANG tetapi Dia yang menentukannya.

Seperkara lagi yang editorialblog hendak katakan kepada pengurusan BHSB/NSTP ialah:


P/S: Untung lah mereka yang sebelum ini mendapat wang yang banyak daripada VSS NSTP tetapi kini boleh masuk semula ke dalam NSTP dan mendapat gaji yang lebih besar. Alhamdulillah semuanya rezeki daripada-Nya sedang Dia maha mengetahui niat seseorang itu.

P/S: Betulkah ada staf dari satu unit dalam Harian Metro yang masuk kerja pukul 8 malam dan kemudian pulang pukul 1.39 [agi atau 2 pagi. Cukupkah 8 jam kerja? Buka-bukakan lah akal dan mata!

Wednesday, July 8, 2009

Siapa ada kuasa jangan tunjuk-tunjuk sangat

Sedang kita berkecoh-kecoh, membaca macam-macam tulisan dalam blog mengenai pelantikan orang itu dan orang ini dalam kumpulan Media Prima - NSTP, TV3, 8TV, ntv7 dan TV9, kita terlupa sekejap mengenai saingan di luar.

Dan, dalam kecoh-kecoh itu paling banyak diperkatakan ialah pelantikan orang itu dan orang ini dalam kumpulan akhbar NSTP (NST, Berita Harian dan Harian Metro). Macam-macam yang kita baca tulisan dan komen dalam blog serta laman web, sama ada komen berbentuk membina atau yang memburukkan individu tertentu.

Dalam blog rockybru mengenai 'NST get me'
, banyak komen-komen yang mengucapkan tahniah kepada Nuraina Samad berikutan pelantikan beliau sebagai Managing Editor di NST.

Namun, di sebalik itu ada juga komen yang tidak sedap tetapi 'diluluskan' juga oleh rockybru untuk disiarkan seperti komen oleh 'nstman'

Anonymous 9:07 AM memberi komen menarik yang antara katanya ialah "......I hope at least the new team cares about the paper, there are so many people depending on it.."

Begitu juga kata Anonymous 11:23 AM yang antara lain menyebut: "......so nuraina and all the rest of you in NST, stop thinking that just because you dapat gaji from gomen, and so secure, dont think that people HAVE to read NST, people HAVE got lots of other options....WAKE UP and start WORKING....yOU HAVE lots OF WORK TO DO...TO GIVE BACK NST the credibility and respectibility it truly deserves".

Dalam editorialblog juga ada yang memberi komen, tetapi tidak sebanyak komen yang terdapat dalam rockybru. Tetapi, biarlah editorialblog low profile, lebih baik. Biar lah xxxx membuat teguran sedikit sebanyak dalam diam, kalau secara terbuka biar lah kepada anak saja. Jika teguran terbuka kepada kawan atau rakan, nanti bermasam muka.

Dan, editorialblog ingin memberi penekanan sikit kepada komen "WAKE UP and start WORKING". Memang betul. Tiada hujan ribut dalam kumpulan Utusan dan mereka terus 'hard working' tanpa pedulikan apa yang berlaku dalam kumpulan NSTP, terutama saingan yang sudah mereka dahului iaitu Berita Harian.

Bangkit lah, wahai wagra kerja Berita Harian. Ramai wartawan dan bekas wartawan yang hebat-hebat dalam Berita Harian dulu dan sekarang. Bekas-bekas wartawan yang hebat-hebat dulu kini sudah naik pangkat dan badan semakin berisi patut menjadi idola atau menjadi mentor kepada wartawan yang baru.

Buang lah sikap untuk menunjukkan kuasa. Jangan senang-senang atau serta-merta atau 24 jam tukarkan orang itu atau orang ini ke unit lain, semata-mata kita tidak sukakannya sedangkan semua orang tahu dia boleh bekerja. Dan semua orang tahu ada orang hanya kerja sikit-sikit tetapi pandai bodek dicadangkan untuk menggantikan tempat penolong boss jika penolong boss naik menggantikan boss dan boss 'masuk' bilik. (p/s: Sabar lah Puan Hazirah. Kurang-kurangnya dapat transport elaun RM700).

Sikap ini lah dalam BH. Yang boleh bekerja dan bekerja demi syarikat diketepikan dengan macam-macam alasan. Sedangkan mereka itu adalah orang yang mampu memberi idea dan strategi
untuk mendapatkan berita, menulis berita, rencana dan menyusun strategi tertentu.

Benarlah seperti kata HITMAN dalam komen terhadap tulisan rockybru itu: ".....they are there to do a job so let them get right down to business. as for the "loyal" nst staff, let's face it, loyalty alone cannot substantiate success. there is a difference between being loyal and being good at what you do. if you believe you are really good, prove it and fight for your right. if you no longer find the environment conducive, leave and discover that there is another world beyond nst. if you are indeed good, leaving will not make you a lesser journalist or competent/talented individual.

Ingat-ingat lah di kalangan kita ramai pemerhati....


Tuesday, July 7, 2009


Editorialblog menerima maklumat bahawa Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) akan diMANSUHkan. Pengumuman itu bakal dibuat oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, esok, selepas beliau membentangkannya kepada Kabinet.

Apakah PPSMI

Dipetik daripada wikipedia

Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) ialah nama rasmi bagi satu dasar pendidikan Malaysia yang menetapkan bahasa Inggeris menggantikan bahasa kebangsaan/ibunda sebagai bahasa perantara mata pelajaran Sains dan Matematik di semua peringkat pendidikan. Dasar PPSMI sering menjadi isu perdebatan yang hangat semenjak dilaksanakan oleh pentadbiran Tun Dr Mahathir bin Mohamad pada tahun 2003. Sehingga 16 Februari 2009, menurut Menteri Pelajaran ketika itu, Dato' Seri Hishammuddin Hussein, status pelaksanaan dasar ini masih lagi di peringkat penelitian.

Sejarah perlaksanaan
PPSMI telah termaktub sebagai keputusan dasar kerajaan Malaysia hasil daripada Mesyuarat Khas Jemaah Menteri pada 19 Julai 2002 di bawah pentadbiran Perdana Menteri Malaysia ke-4, Tun Dr Mahathir bin Mohamad. Mengikut Kementerian Pelajaran Malaysia, ia dilaksanakan secara berperingkat, bermula pada sesi persekolahan tahun 2003 dengan perintisnya ialah semua murid Tahun 1 untuk peringkat Sekolah Rendah dan Tingkatan 1 serta Tingkatan 6 Rendah untuk peringkat Sekolah Menengah. Pelaksanaan penuh PPSMI ialah pada tahun 2007 untuk peringkat Sekolah Menengah sementara peringkat Sekolah Rendah ialah pada tahun 2008.

Menurut penerangan mengenai dasar PPSMI di laman web Kementerian Pelajaran Malaysia:
Rasional kepada peralihan bahasa pengantar dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik daripada bahasa Melayu kepada bahasa Inggeris adalah atas dasar keprihatinan kerajaan terhadap pembangunan sumber tenaga manusia untuk mencapai taraf negara maju dan persiapan dari peringkat awal persekolahan untuk bersaing dalam era globalisasi.
Umum mengetahui bahawa sains dan matematik adalah bidang yang menjadi asas dan berperanan penting dalam kemajuan dan pembangunan sesebuah negara. Pelbagai inovasi dan penemuan baru dalam bidang ini berlaku dengan pantas dan capaian maklumat mengenai perkembangan dalam bidang ini banyak terdapat dalam bahasa Inggeris.
Selain itu, bahasa Inggeris adalah bahasa hubungan antarabangsa dan penguasaan dalam bahasa ini memudahkan perolehan ilmu dalam bidang ini.
Ketika mencadangkan dasar ini, Tun Dr Mahathir berpendapat bahawa Malaysia makin ketinggalan dalam arus globalisasi, dan diharapkan dasar ini memberi kelebihan kompetitif kepada negara, mencontohi kejayaan Singapura dan India yang semakin melangkah ke depan kerana kebiasaan dengan bahasa Inggeris.

PPSMI dilaksanakan kepada masukan pelajar Tahun 1 dan Tingkatan 1 pada tahun persekolahan 2003; pelajar-pelajar lain pula tidak terlibat, sebaliknya meneruskan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa perantara lama. Bahan-bahan pembelajaran PPSMI berbentuk pakej yang terdiri daripada komponen-komponen berikut:

Buku Teks (Textbook): Buku Teks disediakan untuk murid sebagai sumber asas mendapatkan pengetahuan tentang konsep dan kemahiran dalam pembelajaran sains dan matematik.

Buku Latihan dan Aktiviti (Activity Book): Buku Latihan dan Aktiviti (BLA) disediakan untuk murid bagi mengukuhkan kefahaman konsep dan penguasaan kemahiran sains dan matematik yang telah dipelajari daripada buku teks. BLA membekalkan soalan latihan dan aktiviti yang dapat dilaksanakan oleh murid. BLA adalah komponen Pakej Buku Teks Sains dan Matematik Tahap Satu sahaja.

Buku Panduan Guru (Teacher's Guide): Buku Panduan Guru disediakan untuk guru sebagai sumber rujukan dan panduan supaya memudahkan guru merancang dan melaksanakan pengajaran dan pembelajaran secara berkesan. Buku panduan ini juga membantu guru mengemaskini dan meningkatkan pengetahuan sains dan matematik serta merangsang kreativiti guru dalam P&P. Buku Panduan Guru adalah komponen Pakej Buku Teks Sains dan Matematik untuk Tahap Dua serta Pakej Buku Teks Matematik Tahun Satu.

MyCD (Pupil's CD-ROM): MyCD ialah CD-ROM untuk murid yang bertujuan mengukuhkan kefahaman murid berkaitan konsep sains dan matematik yang telah mereka pelajari melalui persembahan multimedia. Kandungan MyCD adalah Latihan dan Aktiviti secara interaktif, permainan, simulasi dan e-ujian.

CD-ROM Guru (Teacher's CD-ROM): CD-ROM Guru bertujuan membantu guru dalam merancang dan melaksanakan P&P sains dan matematik. Antara kandungan di dalam CD-ROM Guru ialah strategi P&P, bank soalan, aktiviti tambahan dan senarai URL yang relevan dengan pendidikan sains dan matematik. CD-ROM Guru adalah komponen Pakej Buku Teks Sains dan Matematik untuk Tahap Satu sahaja.

Buku Amali Sains (Science Practical Book): Buku Amali Sains diterbitkan untuk memastikan mata pelajaran Sains diajar secara amali dan bukan hanya secara teori. Selain itu, daya pemikiran dan kreativiti murid dapat dikembangkan melalui amali serta menimbulkan minat murid terhadap Sains. Buku Amali Sains adalah komponen Pakej Buku Teks Sains untuk Tahap Dua sahaja.

Buku Glosari: Buku Glosari Sains dan Matematik adalah bahan rujukan guru dan murid untuk mengenal sesuatu istilah melalui definisi dan penggunaan istilah tersebut dengan lebih tepat.
Bagi perlaksanaan pada sekolah-sekolah jenis kebangsaan (Cina) setelah bantahan dibuat oleh Dong Jiao Zong satu kompromi oleh Majlis Tertinggi Barisan Nasional, satu formula “2-4-3” telah dilaksanakan mulai tahun 2003 untuk Tahap I dengan menggunakan bahasa Inggeris dan bahasa Cina secara serentak dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik, manakala bagi Tahap II, formula “6-2-3-2” telah dilaksanakan mulai tahun 2006 untuk tujuan tersebut.

Hasil dan reaksi
Sejak pelaksanaannya lagi, PPSMI banyak menghadapi pembidasan dan tentangan berkenaan idea dan pelaksanaannya dari pelbagai pihak termasuk ahli politik, akademik, ibu bapa dan pelajar sendiri. Antara isu-isu yang diketengahkan pihak-pihak tersebut termasuklah kesukaran murid-murid mengikuti pelajaran dan guru-guru menyesuaikan diri kepada perubahan bahasa perantara, serta kesannya terhadap penguasaan bahasa ibunda murid-murid, terutama di peringkat sekolah rendah.
Kanak-kanak lebih cepat belajar dalam bahasa ibunda, oleh itu kanak-kanak yang bahasa ibundanya bukan bahasa Inggeris (luar bandar) akan ketinggalan berbanding kanak-kanak yang bahasa ibundanya merupakan bahasa Inggeris. Sekiranya perkara ini berlaku pada peringkat memahami konsep, ini memberi kesan kepada kanak-kanak tersebut, tidak dapat mengikuti peringkat pembelajaran seterusnya dengan baik, menjadikan mereka sentiasa keciciran berbanding rakan-rakan berbahasa Inggeris mereka.
Sokongan terhadap perlaksanaannya juga bergantung kepada bahasa ibunda/harian yang digunakan. Dengan itu pembaca akhbar Inggeris yang cenderung menggunakan bahasa Inggeris dalam pertuturan harian menyokong perlaksanaannya, sementara pembaca akhbar berbahasa Melayu yang bahasa ibunda bahasa Melayu cenderung membantah perlaksanaannya.

Prestasi akademik

Pada tahun 2007, kelompok pelajar sekolah menengah pertama yang melalui PPSMI mengambil peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia. Keputusan rasmi memperlihatkan peningkatan, khususnya bagi mata pelajaran berkenaan ilmu sains dan matematik. Menurut pemangku Pengarah Jabatan Pendidikan Johor, Ramlan Sariman, mata pelajaran Biologi menunjukkan peningkatan kelulusan sebanyak 4.87% (91.45%-96.32%), Matematik Tambahan 6.81% (68.61%-74.76%), Fizik 8.76% (94.87%-97.63%), Matematik 1.04% (77.61%-78.65%) dan Sains Tambahan 4.29% (86.25%-90.54%), sekaligus membuktikan bahawa bahasa perantara bukan penghalang dalam kejayaan dalam pelajaran peringkat menengah.
Pada tahun 2008, 518,616 pelajar sekolah rendah perintis PPSMI menduduki Ujian Penilaian Sekolah Rendah. Para pelajar diberi pilihan menjawab soalan Sains dan Matematik dalam Bahasa Malaysia, Inggeris, Cina atau Tamil atau lebih dari satu bahasa tersebut. Pada 13 November, keputusan rasmi dilaporkan mencatatkan hasil yang menggalakkan dari segi penggunaan Bahasa Inggeris dalam matapelajaran sains dan matematik. Ketua Pengarah Pendidikan Datuk Alimuddin Mohd Dom dilaporkan berkata, 159,234 orang murid (31% dari keseluruhan pelajar) menjawab kertas Sains dalam bahasa Inggeris sementara untuk kerta Matematik, bilangannya adalah 238,153 orang (46%).

Walau bagaimanapun, keputusan ini dipertikaikan oleh sesetengah pihak. Menurut Presiden Kesatuan Guru-guru Semenanjung Malaysia, Mohd Sabri Mohd Arshad, "sebanyak 31.1 peratus murid-murid yang menguasai pembelajaran itu khususnya subjek sains ataupun matematik adalah dari kalangan mereka yang tinggal di bandar dan mempunyai latar belakang keluarga berpendidikan. Mereka yang tinggal di luar bandar masih lagi menggunakan bahasa ibunda, maka memberi kesan kepada jurang perbezaan yang jauh," di samping menggesa kerajaan memperkasakan Bahasa Inggeris itu sendiri dengan menambahkan waktu pembelajaran selaras dengan subjek bahasa lain.

Kaji selidik akademik

Kajian Permuafakatan Badan Ilmiah Nasional (Pembina)
Kajian "Tahap Kompetensi Guru dalam PPSMI serta Implikasinya terhadap Pembangunan Modal Insan Murid" mendapati dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) membantutkan tahap kecerdasan murid serta merugikan generasi akan datang. Kajian ini mendapati PPSMI hanya mampu menunjukkan peningkatan minimum kepada penguasaan bahasa Inggeris sebanyak empat peratus dan pada masa yang sama mengurangkan minat untuk mempelajari subjek Sains dan Matematik.
Kajian oleh Permuafakatan Badan Ilmuah Nasional ini menggunakan kepakaran 53 pakar bahasa dan melibatkan tujuh universiti awam dibuat pada Jun hingga Disember 2008. Antara universiti terlibat termasuklah Universiti Putra Malaysia, Universiti Teknologi Malaysia, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Universiti Sains Malaysia dan Universiti Teknologi Mara. Kos kajian adalah sebanyak RM470,000, melibatkan 15,089 orang daripada pelbagai jenis dan aliran sekolah dari pelbagai kawasan perbandaran seluruh negara. Seramai 553 guru termasuk pengetua, guru besar dan penolong kanan sekolah turut dipilih sebagai sampel bagi kajian yang dijalankan selama tujuh bulan.
Antara hasil kajian juga mendapati PPSMI:
menimbulkan kerugian berganda kepada kepada murid, terutama kepada 75 peratus murid yang tergolong dalam kategori (pencapaian) sederhana dan lemah dalam tiga mata pelajaran terbabit, Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik.
PPSMI telah dan akan membunuh minat, semangat dan keghairahan murid-murid untuk belajar Sains dan Matematik sejak di peringkat sekolah rendah lagi.
Hasil kajian merumuskan PPSMI harus ditamatkan dan mengembalikan sistem pengajaran sebelum dasar itu diperkenalkan pada 2003. Laporan eksekutif kajian ini diedarkan buat pertama kali kepada umum di Kongres Kebudayaan Melayu Kedua anjuran Gabungan Persatuan Penulis Nasional (Gapena), Persatuan Sejarah Malaysia, Jabatan Kebudayaan dan Keseniaan Negara dan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) di Kuala Lumpur pada 18 Mac 2009.

Kajian Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS 2007)
Kajian antarabangsa yang dinamakan Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS 2007) dibuat oleh Sekolah Pendidikan Lynch, Boston College, Chestnut Hill, Massachusetts, Amerika Syarikat. Kajian penting ini walaupun tidak merujuk secara khusus kepada dasar PPSMI tetapi ia mengenai pencapaian matematik dan sains (pelajar Gred 8 atau Tingkatan 2) yang membabitkan 59 negara termasuk Malaysia pada tahun 2007.
Hasil kajian menunjukkan skor purata pencapaian pelajar Malaysia dalam matematik dan sains merosot dengan ketara. Skor matematik 2007 merosot kepada 474 mata berbanding 508 mata pada 2003 dan 519 bagi 1999, iaitu penurunan sebanyak 34 mata. Skor sains pula merosot kepada 471 mata pada 2007 daripada 510 pada 2003 dan 492 bagi kohort 1999. Ini mencatatkan penurunan 40 mata antara 2007 dan 2003.
Kemerosotan skor purata pencapaian pelajar Malaysia sebanyak 34 mata bagi matematik dan 40 mata bagi sains adalah besar, mengikut laporan itu dan terbesar sekali di kalangan 59 negara itu. Antara hasil kajian, didapati hanya dua peratus pelajar Malaysia tergolong dalam kategori Advanced Benchmark Matematik dalam TIMSS 2007 berbanding enam peratus pada 2003.
Bagi kategori Highbench Mark (skor 550), peratus dalam kategori ini merosot kepada 18 peratus pada 2007 daripada 30 peratus pada 2003. Dalam Intermediate Benchmark (skor 475) pula merosot daripada 71 peratus dalam 2003 kepada 50 peratus bagi 2007. Penurunan Malaysia adalah paling ketara berbanding negara lain.
Berdasarkan perbandingan dengan negara lain, peratus pelajar Malaysia dalam ketiga-tiga kategori matematik juga merosot. Dalam kategori Advanced Benchmark Mathematics TIMSS 2007, hanya dua peratus pelajar Malaysia berada dalam kategori ini berbanding Taiwan (45 peratus), Korea (40 peratus), Singapura (40 peratus), Jepun (26 peratus), Hungary (10 peratus), England dan Russia (lapan peratus), Amerika Syarikat (enam peratus) dan Serbia (lima peratus).
Dalam kategori 'High Benchmark 550' Matematik, hanya 18 peratus pelajar Malaysia tergolong kategori ini, berbanding Taiwan dan Korea (71 peratus), Singapura (70 peratus), Jepun (61 peratus) England (35 peratus), Hungary 36 (peratus), Russia (33 peratus), Amerika Syarikat (31 peratus), Australia dan Serbia (24 peratus) dan Romania (20 peratus). Secara bandingan dengan negara lain, peratus pelajar Malaysia yang tergolong dalam ketiga-tiga kategori pencapaian sains juga merosot secara mendadak.
Laporan TIMSS mengenai faktor yang dikaitkan dengan pencapaian matematik dan sains ialah di kebanyakan negara mendapati pelajar belajar matematik dan sains dalam bahasa keluarga (home language) puratanya lebih tinggi pencapaian ujian TIMSS berbanding pelajar yang belajar kedua-dua mata pelajaran ini dalam bukan bahasa keluarga atau bahasa kedua/asing.
Hasil kajian TIMSS ini menunjukkan wujud hubungan rapat antara proses pembelajaran matematik dan sains dalam bahasa asing, selain bahasa ibunda dengan kelemahan dalam prestasi subjek berkenaan. Semua negara dalam kajian TIMSS 2007 yang pelajarnya mengguna bahasa keluarga dalam pembelajaran Matematik dan Sains di sekolah seperti Taiwan, Korea, Jepun, Singapura, England dan Romania mencapai skor yang tinggi.

Kajian Prof Dr Nor Hashimah Jalaludin
Satu kajian telah dilakukan oleh Prof Dr Nor Hashimah pada tahun 2004 menunjukkan 75% pelajar setuju belajar Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris mendatangkan masalah pemahaman dan 77% setuju bahawa bahasa Melayu mampu menyampaikan Sains dan Matematik dengan berkesan. Kajian sama yang dibuat ke atas guru pula mendapati 96% guru setuju pelajar semakin kurang minat dalam Sains dan Matematik diajar dalam bahasa Inggeris dan 98% guru setuju pelajar mempunyai masalah memahami Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris. Sampel bagi kajian ini adalah seramai 971 orang pelajar bumiputera dan bukan bumiputera dalam aliran kebangsaan dan jenis kebangsaan di bandar dan luar bandar. Sementara bagi guru ia melibatkan 43 orang guru yang berpengalaman mengajar 1 hingga 20 tahun berumur melebihi 25 tahun pada tahun kajian dibuat.

Kajian UPSI
Pihak Universiti Pendidikan Sultan Idris menerbitkan hasil kajian mengenai kesan dasar PPSMI pada April 2008, berasaskan tiga kali tinjauan soal selidik dan ujian terhadap murid-murid Tahun Lima, iaitu pada bulan-bulan Februari 2007 (sampel bersaiz 1564 orang) dari 27 buah sekolah rendah; Julai 2007 (636 orang) dari 13 buah sekolah; dan Januari 2008 (1703 orang) dari 28 buah sekolah. Menurut abstrak kajian tersebut:

Lebih 80% murid menyatakan yang guru Matematik dan Sains mereka mengguna campuran Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia untuk mengajar kedua-dua mata pelajaran ini. Purata lebih 70% murid menyatakan mereka ‘tidak faham/kurang faham’ pengajaran guru Matematik dan dan 80% Sains dalam Bahasa Inggeris, dan mereka ‘sukar/agak sukar’ mempelajari kedua-dua mata pelajaran ini. Prestasi murid dalam Ujian Matematik dan Sains rendah, terutama item-item yang memerlukan murid membaca arahan dalam Bahasa Inggeris dan ‘menyelesaikan masalah’. Bagi kohort Januari 2008 skor min Matematik 7.89 daripada skor maksimum 20.0; dan skor min Sains hanya 4.08 daripada maksimum 14.00. Skor min Bahasa Inggeris juga rendah iaitu 11.87 daripada skor maksimum 31.0. Kelemahan ini nyata sekali di kalangan murid Melayu dan murid Orang Asli, berbanding murid Cina dan India. … Dapatan dari kajian-kajian ini menunjukkan objektif asal dasar PPSMI tidak tercapai, bahkan negatif: ia menyusah dan melemahkan lagi pembelajaran Matematik dan Sains pelajar, dan terlalu sedikit meningkatkan pembelajaran Bahasa Inggeris pelajar.

Kajian ini turut menerima bidasan oleh sesetengah pihak kerana kajiannya yang tidak kurang kepincangannya. Antara kelemahan utama yang ditekankan adalah: kelemahan guru berbahasa Inggeris dikaitkan dengan kegagalan dasar padahal ini masih boleh dibaiki; kekurangan analisa statistik dalam data yang memerlukan sampel terlibat dibahagi mengikut latar belakang sekolah dan murid; ketiadaan kelompok kawalan sebagai alat perbandingan statistik untuk mengukuhkan hujahnya, memandangkan semua sekolah mengajar dalam bahasa Inggeris; perbandingan hasil soalan berbahasa Inggeris dan soalan berbahasa Malaysia, yang mana hanya 37.3% menjawab soalan berbahasa Malaysia berkenaan dengan betul berbanding 39.6% yang menepati soalan berbahasa Inggeris itu, menjadikan hasil kajian ini seolah-olah tidak menyokong dengan sebaiknya saranan kajian ini agar memansuhkan dasar ini.

Reaksi dari bidang pendidikan

Kesan negatif
Menurut satu memorandum yang dikarang bersama oleh 11 pertubuhan pendidikan sekitar hujung tahun 2007, dinyatakan bahawa kajian-kajian telah dijalankan untuk membuktikan bahawa PPSMI membawa kesan negatif di peringkat sekolah rendah, termasuk amaran dari Kongres Pendidikan Melayu Kedua bahawa 500,000 orang pelajar Melayu akan keciciran dalam mata pelajaran terbabit kerana lemah menguasai bahasa Inggeris; formula-formula "2-4-3" dan "6-2-3-2" bagi SJK(C) bukan sahaja menjejaskan pembelajaran Sains dan Matematik, bahkan juga bahasa Cina di kalangan murid-murid; Persatuan Pendidikan Tamil juga meluahkan kebimbangan murid-murid SJK(T) yang kebanyakannya berasal dari keluarga miskin turut akan menghadapi keciciran kerana ketidakmampuan menguasai bahasa Inggeris, sekaligus memburukkan keadaan sosio-ekonomi masyarakat India kerana anak-anak sukar disalurkan ilmu untuk menaikkan taraf hidup masyarakat mereka.[

Bahasa setempat lebih sesuai
Memorandum 11 pertubuhan tersebut turut menyentuh satu laporan kajian UNESCO yang turut menegaskan bahawa pembelajaran mata pelajaran terpenting di peringkat sekolah rendah lebih sesuai diajar dalam bahasa setempat. Ini sejajar dengan resolusi pendidikan yang diluluskan oleh UNESCO (1951:691) yang berbunyi:

Berkenaan kepentingan pendidikan, kami menggesa supaya bahasa ibunda digunakan selama yang boleh dalam semua peringkat pendidikan. Ini lebih-lebih lagi penting supaya kanak-kanak memulakan pendidikan mereka dalam bahasa ibunda sebagai bahasa penghantar, kerana itulah bahasa yang sangat mereka fahami, dan penggunaan bahasa ibunda akan menghapuskan kelainan antara bahasa di rumah dan bahasa di sekolah.

(On educational grounds we recommend that the use of the mother tongue be extended to as late a stage in education as possible. In particular, pupils should begin their schooling through the medium of the mother tongue, because they understand it best and because to begin their school life in the mother tongue will make the break between home and school as small as possible.)
Selain itu, memorandum juga merujuk laporan bertajuk Education for All: Policy Lessons From High-Achieving Countries ditulis oleh Santosh Mehrotra pada tahun 1998. Mehrotra menegaskan kepentingan mengutamakan bahasa ibunda sebagai bahasa perantara dalam buku yang dikarangnya bersama Enrique Delamonica bertajuk Eliminating Human Poverty: Macroeconomic & Social Policies for Equitable Growth yang mencatatkan pemerhatian terhadap persada pendidikan di benua Asia Selatan dan Afrika sub-Sahara, di mana adalah didapati bahawa jika bahasa perantara bukan bahasa ibunda, lebih-lebih lagi jika ibu bapa pelajar itu buta huruf, maka bertambah buruklah masalah belajar dalam persekitaran yang dikelilingi kemiskinan, diiringi kemungkinan keciciran bertambah.

Dasar memihak kepada keluarga di bandar
Bill Templer, seorang pensyarah kanan yang melawat di Fakulti Pendidikan Universiti Malaya, berhujah dalam satu surat kepada akhbar, bahawa dasar ini berat sebelah kepada anak-anak keluarga bandar yang berpendapatan tinggi, sambil meluaskan lagi jurang antara yang kaya dan miskin, baik di bandar mahupun di luar bandar, malahan boleh juga menjejaskan pemahaman konsep sains dan matematik kepada murid-murid biasa kerana mereka tidak mempelajarinya dalam bahasa ibunda mereka.

Reaksi awam

Bantahan golongan sasterawan, budayawan dan cendekiawan
Kebanyakan cendekiawan antaranya Prof Diraja Ungku Aziz termasuk golongan sasterawan dan budayawan menyatakan penentangan kepada dasar PPSMI. Ini termasuk kesemua Sasterawan Negara yang masih hidup di antaranya A. Samad Said dan Prof Muhammad Hj Salleh bersatu menyatakan pendirian menentang dasar PPSMI. Mereka menyatakan penentangan mereka dalam satu kenyataan bersama di sidang media pada 5 Mei 2009.
Enam alasan yang diberikan diringkaskan seperti berikut:
Malaysia seharusnya mencontohi sistem pendidikan negara Scandinavia, Belanda, Belgium dan Switzerland yang rakyatnya boleh berbahasa Inggeris dengan tidak mengabaikan bahasa ibunda.
Pemenang Anugerah Nobel dalam semua bidang bukan sahaja datang daripada negara-negara berbahasa Inggeris, tetapi lebih banyak berasal daripada negara bukan berbahasa Inggeris seperti Perancis, Jerman, Jepun, Spanyol, Switzerland, India dan Bangladesh. Yang mencemerlangkan mereka bukanlah bahasa lnggeris tetapi ilmu yang baru dan eksperimen yang penuh tekun dan berterusan.
Beberapa masalah yang dihadapi Malaysia bukan berpunca daripada penguasaan bahasa Inggeris. Terdapat banyak negeri yang pernah dijajah oleh Inggeris yang menggunakan bahasa itu sebagai bahasa pengantar di sekolah tetapi masih tidak cemerlang dalam pentadbiran, ekonomi dan ilmu. Sebaliknya di Malaysia yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan telah membawa kita jauh ke dalam dunia industri, sains dan teknologi.
Kegagalan mengembalikan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu semua bidang menyebabkan pemimpin hari ini dirakam dalam sejarah sebagai "pemusnah bahasa Melayu yang telah lama menjadi lingua franca".
Penggunaan bahasa Inggeris untuk bidang terpilih dengan sendirinya menciptakan dua jenis kewarganegaraan: yang pertama warganegara yang menguasai bahasa Inggeris dan bidang sains dan teknologi, dan seterusnya yang kedua, warganegara yang berbahasa Melayu dan menguasai bidang-bidang sastera dan sains sosial, iaitu bidang-bidang yang dianggap tidak penting dan lebih rendah darjatnya.
Mereka menyokong dasar yang membuka mata dan ilmu pelajar kepada dunia yang luas, relevan dan kemaskini. Mereka tidak membantah pengajaran bahasa Inggeris sebagai bahasa antarabangsa, malah ingin mencadangkan bahawa lebih banyak bahasa antarabangsa diajarkan. Namun untuk perkembangan budaya dan jati diri bangsa, MaIaysia perlu mempunyai sebuah bahasa penyatuan yang dipelajari, didalami dan dibanggai oleh seluruh rakyat Malaysia. Sementara itu kerajaan juga harus mengajar bahasa ibunda pelajar-pelajar ini di peringkat sekolah rendah supaya bahasa itu tidak pupus.

Ahli politik yang mendukung
Perbahasan mengenai dasar PPSMI tidak terlepas pandangan ahli politik, baik pihak pembangkang mahupun pemerintah. Antara ahli politik yang mendukung dasar PPSMI ialah Mukhriz Mahathir, anak kepada pencadang dasar itu sendiri. Beliau pernah menyatakan bahawa tujuan mengajar matapelajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris bukanlah untuk meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris, sebaliknya memudahkan rakyat mencapai pengetahuan yang bernilai dalam bidang sains dan matematik melalui pengetahuan bahasa Inggeris.

Ahli politik yang menentang
Pada April 2008, pemimpin de facto Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim, berkata "Pakatan Rakyat tetap tidak akan bertolak ansur mengenai kedudukan bahasa kebangsaan dan lain-lain hal yang telah diputuskan melalui Perlembagaan Persekutuan sebelum ini, dan "pimpinan mestilah serius dalam usaha meletakkan semula bahasa ibunda sebagai bahasa pengantar Sains dan Matematik."

Anwar mengulangi ikrar beliau untuk mengembalikan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa ibunda sewaktu parti campuran Pakatan Rakyat pimpinan beliau menerima memorandum membantah PPSMI dari Gerakan Mansuhkan PPSMI di Kuala Terengganu pada 15 Januari 2009.
YB Khairy Jamaluddin, naib ketua Pemuda UMNO, turut menggesa agar dikembalikan bahasa kebangsaan sebagai perantara mata pelajaran Sains dan Matematik. Katanya, "(Berdasarkan maklum balas akar umbi) bahasa Inggeris jadi tembok penghadang untuk fahami sains dan matematik. Guru pun ada masalah untuk mengajar, bukan sahaja lidah tergeliat, proses pengajaran juga terencat. Saya takut yang dikejar tak dapat, yang dikendong keciciran." Tambahnya lagi, cara terbaik bagi meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris ialah dengan memantapkan teknik pengajaran subjek itu secara menyeluruh, antara lain dengan memperkenalkan pelajaran sastera bahasa Inggeris di sekolah.

Penentangan awam: Gerakan Mansuhkan PPSMI

Sekitar akhir tahun 2008 dan awal tahun 2009, bangkitnya sebuah pergerakan bergelar Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) yang matlamat utamanya adalah memastikan dasar PPSMI dimansuhkan secepat mungkin. Gerakan yang asalnya dikenali sebagai "Sekretariat Selamatkan Bahasa Melayu" ini dipimpin Datuk Dr Hassan Ahmad, bekas ketua pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka.
Walaupun kelihatan erat dengan Pakatan Rakyat, GMP menolak tanggapan bahawa mereka menyokong parti campuran tersebut, apatah lagi ada juga beberapa ahli politik Barisan Nasional yang menyokong perjuangan mereka, misalnya Datuk Puad Zarkashi dari UMNO.
GMP mengadakan tunjuk perasaan pertama mereka di ibu kota, di perkarangan pusat beli-belah Sogo di Jalan Tuanku Abdul Rahman pada 31 Januari 2009, yang dihadiri oleh tokoh-tokoh berkenaan bahasa seperti Sasterawan Negara Datuk A Samad Said, penyair Dinsman dan Pyanhabib, ahli jawatankuasa Persatuan Penulis Nasional (Pena) Ibrahim Ghaffar, aktivis teater Khalid Salleh, serta ahli-ahli politik Tian Chua, Shamsul Iskandar Md Akin, dan Kamaruzzaman Mohamad, dan juga pejuang bahasa-bahasa Cina dan India seperti Yayasan Tamil Malaysia dan Dong Jiao Zong.
Kemuncak bantahan GMP ke atas PPSMI ditunjukkan melalui perarakan secara besar-besaran pada 7 Mac, di mana mereka menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong untuk memohon campur tangan baginda dalam menyelesaikan isu PPSMI.
Perjuangan GMP turut dibantu Gabungan Persatuan Penulis Nasional (Gapena) yang cuba mengambil tindakan undang-undang terhadap kerajaan kerana melaksanakan dasar PPSMI yang didakwa mereka sebagai mencabuli Perkara 152 Perlembagaan yang menetapkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi, di samping dilaporkan merancang untuk mengadakan tunjuk perasaan bergelar "Keranda 152", sempena dakwaan PPSMI tersebut pada bulan Februari.Akan tetapi pada 15 Februari 2009, tunjuk perasaan "Keranda 152" itu tidak menjadi kenyataan, akhirnya mereka membuat laporan polis berhubung pelaksanaan dasar pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) di Balai Polis Brickfields, Kuala Lumpur yang diiringi kira-kira 20 tokoh bahasa dan diketuai oleh Ketua 1 Gapena, Tan Sri Ismail Hussin dan berkata, laporan tersebut merupakan proses pertama Gapena menggunakan saluran itu.
Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) turut kuat membangkang dasar PPSMI. Pada 18 Februari 2009, PKPIM mengikut jejak Gapena membuat laporan polis yang seumpamanya terhadap kerajaan di Balai Polis Gombak, Selangor.


Perundangan: Percanggahan dengan perlembagaan
Menurut Prof Dr Aziz Bari, kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan sangat jelas dalam Perkara 152 di mana segala urusan rasmi baik di peringkat persekutuan dan negeri hendaklah dijalankan dalam bahasa itu. Walaupun terdapat pengecualian kepada penggunaan bahasa Melayu oleh Yang Dipertuan Agong, PPSMI tidak boleh dihujah sebagai sesuatu yang dibenarkan tambahan pula dasar ini tidak dilaksanakan melalui parlimen tetapi dibuat oleh pihak eksekutif secara tiba-tiba yang sepatutnya perlu melalui proses rundingan dan perbincangan awam.

Polisi ini sudah pun dicabar pada tahun 2002 yang oleh empat orang pelajar Melayu Perak pada tahun 2002 kerana melanggar Perkara 152. Menurut Prof Dr Aziz lagi, mahkamah belum membuat keputusan mengenai PPSMI sedangkan dalam kes Universiti Merdeka pada tahun 1981, isu Perkara 152 Perlembagan Persekutuan telah timbul dan diputuskan oleh mahkamah. Dalam kes Universiti Merdeka ini, mahkamah telah menolak petisyen penubuhan Universiti Merdeka yang akan menggunakan bahasa Cina sebagai bahasa pengantar kerana bertentangan dengan Perkara 152.
Menurut bekas pengerusi MAS, Tan Sri Dato' Dr Abdul Aziz Abdul Rahman berkata bahawa penggunaan bahasa Inggeris dalam mata pelajaran Matematik dan Sains tidak sah di sisi undang-undang kerana bertentangan dengan seksyen 17(1) Akta 550 Akta Pendidikan 1996 dan dengan sendirinya bercanggah dengan kehendak dan tujuan Artikel 152(1) dan 152(6) Perlembagaan Malaysia.

Kenyataan ini disokong oleh ramai penulis muda Malaysia seperti Faisal Tehrani dan lain-lain.

Masa hadapan
Sepanjang separuh kedua tahun 2008, Kementerian Pelajaran telah mengadakan lima sesi persidangan meja bulat di kalangan ahli-ahli akademik, persatuan ibu bapa dan guru, kesatuan perguruan dan pertubuhan bukan kerajaan, untuk mengkaji semula dasar PPSMI dan dijangka mengambil keputusan terhadap PPSMI pada hujung tahun, berdasarkan keputusan UPSR dan faktor-faktor lain.

Di sidang terakhir pada bulan Disember, usul-usul yang dikemukakan para hadirin persidangan dikumpul menjadi tujuh pilihan berkenaan nasib dasar ini, iaitu:
Meneruskan PPSMI seperti sedia ada;
Menggunakan bahasa Melayu atau bahasa ibunda di peringkat sekolah rendah tetapi meneruskan PPSMI di sekolah menengah;
Memulakan PPSMI dari Tahun Empat hingga sekolah menengah;
Menggunakan bahasa Melayu atau bahasa ibunda di sekolah rendah dan digunakan sepenuhnya di sekolah menengah;
Penggunaan bahasa pengantar untuk Sains dan Matematik ditentukan oleh sekolah;
Penggunaan bahasa Melayu atau bahasa ibunda di Tahun Satu hingga Tiga, diikuti dwibahasa pada Tahun Empat hingga Enam dan penggunaan bahasa Inggeris sepenuhnya di sekolah menengah; dan
Memansuhkan mata pelajaran Sains di Tahun Satu hingga Tiga, tetapi mengajar ilmu Sains dalam mata pelajaran lain.
Pada 8 Januari 2009, Datuk Hishamuddin berkata keputusan muktamad mengenai nasib PPSMI hanya akan dicapai pada "tahun hadapan", walaupun hampir selesai mengkaji segala maklum balas yang dikumpul.
Setelah Dato' Seri Najib Tun Razak mengambil alih tampuk pentadiran negara selaku Perdana Menteri pada bulan April, timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin dilantik menjadi Menteri Pelajaran baru. Pada bulan Mei, Tan Sri Muhyiddin berkata beliau masih belum puas hati dengan yang hasil kajian yang pernah dilakukan dan dibentangkan di sesi perbincangan meja bulat, oleh itu tidak dapat mencapai kata putus mengenai nasib dasar PPSMI, sebaliknya masih membuka pintu kepada kajian dan memorandum baru oleh semua pihak mengenai isu ini.


Pokoknya, sekarang ialah apa reaksi yang bakal diberikan oleh mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dengan keputusan itu.

Monday, July 6, 2009

Pelantikan baru dalam Kumpulan NSTP

Kita semua sudah sedia maklum bahawa:

1) Datuk Ahmad Talib telah dilantik ke jawatan Pengarah Eksekutif Jabatan Pengarang NSTP berkuat kuasa 12 Jun 2009 (menjaga semua operasi akhbar NSTP);

2) Zainul Arifin dilantik sebagai Pengarang Urusan Kumpulan NSTP juga berkuat kuasa 12 Jun 2009 (menjaga semua operasi akhbar NSTP).

Berikutan itu, beberapa pelantikan baru, pertukaran jawatan dan kenaikan pangkat diumumkan oleh kumpulan NSTP hari ini. Semua jawatan yang diumumkan hari ini berkuat kuasa 1 Julai lalu. Ianya adalah seperti berikut:

1) Mior Kamarulbaid Shahid - Pengarang Kumpulan BHSB (Beliau bertanggungjawab terhadap keseluruhan operasi Berita Harian dan Berita Minggu);

2) Mustapa Omar - Pengarang Kumpulan Harian Metro (Jawatan baru dan bertanggungjawab terus terhadap operasi Harian Metro dan Metro Ahad);

3) Mahfar Ali - Timbalan Pengarang Kumpulan BHSB;

4) Abdul Ghafar Ismail - Timbalan Pengarang Kumpulan Harian Metro;

5) Nuraina Abdul Samad - Pengarang Urusan NST (berkuat kuasa 5 Julai 2009);

6) Ahmad @ Salim Bachok - Pengarang Eksekutif (Pengeluaran)Harian Metro;

7) Johari Mohamad - Pengarang Eksekutif (Rencana) Harian Metro;

8) Othman Mamat - Ketua Pengarang Berita Harian Metro;

9) Sharifuddin Mohamed - Pengarang Metro Ahad;

10) Azizi Othman - Timbalan Pengarang Rencana BHSB;

11) Ahmad Zaini Kamaruzzaman - Ketua Pengarang Berita BHSB;

12) Md Shafiff Haron - Pengarang Eksekutif (Berita) NST;

13) Lee Ah Chai - Pengarang Eksekutif (Pengeluaran) NST;

14) Fauziah Ismail - Ketua Pengarang Berita NSTP;

15) Sofea @ Chok Suat Ling - Pengarang New Sunday Times;

16) Lokman Mansor - Pengarang New Media NST;

17) Shaw Yoong Lee - Penyelaras Jabatan Pengarang New Media NST;

18) Andrew Sukirtharaj - Pengurus e-Media Sdn Bhd.

Namun, difahamkan bahawa beberapa pelantikan lagi dijangka dibuat oleh Kumpulan NSTP sedikit masa lagi, kemungkinan selepas Hari Raya Puasa.

Apa pun, tahniah diucapkan kepada semua yang telah dilantik mengisi jawatan penting dalam Kumpulan NSTP. Diharap mereka dapat menjalankan tugas yang diamanahkan dan memastikan akhbar Kumpulan NSTP dapat bersaing dengan media alternatif, seperti laman web dan blog serta stesen televisyen.

Wednesday, July 1, 2009

Angin perubahan dalam Berita Harian/Harian Metro

Perkembangan terbaru dunia persuratkhabaran memberangsangkan.

Khabarnya dalam kumpulan akhbar Media Prima iaitu NSTP, adik bongsu kumpulan itu -Harian Metro - yang sebelum ini diletakkan di bawah Berita Harian Sdn Bhd, kini sudah menjadi Harian Metro Sdn Bhd (HMSB).

Sekali gus ini bermakna masing-masing akhbar mempunyai Ketua Pengarang Kumpulan dan Timbalan Ketua Kumpulan sendiri.

Pastinya, berlaku beberapa perubahan dalam kumpulan akhbar BH, walaupun dalam Harian Metro tidak banyak perubahan.

Senarai jawatan terbaru dikatakan sudah tersebar di kalangan staff BH dan Harian Metro.


1) Timbalan Pengarang Kumpulan BH, Mustapa Omar (Mus) akan menjadi Pengarang Kumpulan Harian Metro dan Pengarang Eksekutif Harian Metro/Metro Ahad, A Ghafar Ismail akan menjadi Timbalan Pengarang HMSB.

2) Berikutan pemergian Mus ke HMSB, tempatnya digantikan oleh Pengarang Eksekutif(Berita) BHSB iaitu, Mahfar Ali.

3) Pengarang Luar Negara BHSB, Khaidir Majid mengambil tempat Mahfar. Penolong Pengarang Luar Negara, Azman mengambil tempat Khaidir.

4) Ketua Pengarang Berita BHSB, Azizi pula ditukarkan menjadi Pengarang Rencana BHSB, manakala tempat Azizi dikatakan diberi kepada Ahmad Zaini.

Namun, Editorialblog dimaklumkan bahawa semua mereka belum mendapat surat pelantikan dan pertukaran, kerana ada beberapa bekas kakitangan BHSB yang sebelum ini mengambil VSS dikatakan sedang melobi untuk kembali ke BHSB dan HMSB.