Monday, May 12, 2008

Apa Kata Editor MSM (Bhg 30 - Selamat Ulang Tahun Umno Ke-62)

Para editor MSM bangga kerana semalam Umno menyambut ulang tahun ke-62 dan masih mampu bertahan membela nasib bangsa Melayu di tanah air sendiri. Umno dalam usia sebegini pastinya sudah matang. Editorialblog maksudkan Umon yang matang. Bukan ahli-ahlinya yang matang.
Memang diakui ada ahli Umno yang cukup matang dalam sepak terajang dunia politik orang Melayu yang kini sidah berpecah belah. Jika umat Islam sendiri yang diminta berpegang kepada 'tali'-Nya boleh berpecah-belah, apa lagi sebagai parti politik dan sebagai sebuah bangsa sudah tentu berlaku perpecahan.
Kaum Cina dan India sendiri juga berpecah dalam parti. Ada MCA, ada Gerakan, ada DAP, ada MIC dan ada PPP. Melayu ada Umno, ada Pas dan ada PKR. Tidak dikira lagi parti-parti kecil yang menjadi serpihan kepada yang besar.
Dalam Umno sudah berusia 62 tahun, cuba-cuba lah ahli dan pemimpinnya menggunakan sedikit akal supaya parti yang 'memerdekakan' Tanah Melayu daripada penjajah terus menerajui pentadbiran negara. Mana-mana yang masih berfikir bahawa Umno masih kuat, mulakan lah berfikir semula. Cari di mana kelemahan. Jika pemimpin atasnya lemah dan tidak mempunyai ciri-ciri kepimpinan, maka cepat-cepatlah diundurkan.
Editorialblog hanya melihat bahawa pemimpin atasan Umno perlu berundur jika mahu melihat ahli Umno peringkat akar umbi bersatu dan kukuh semula. Tidak cukup jika hanya pemimpin atasan seperti Majlis Tertinggi saja yang mantap tetapi di peringkat akar umbi semuanya berterabur dan hilang kepercayaan.
Jika dalam setangkai buah ada yang busuk, maka buangkan lah buah yang busuk itu supaya 'penyakit' buah itu tidak merebak kepada buah lain.

No comments: