Monday, March 23, 2009

Di sebalik kenyataan2 Tun M...

Sejak kebelakangan ini, malah sejak beberapa hari lalu, media arus perdana atau media alternatif seperti laman web dan blog, menyiarkan bermacam-macam komen daripada bekas Perdana Menteri Malaysia yang kita sayangi dan sanjungi, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Sama ada mengenai isu semasa, ekonomi hingga politik, saban hari Tun akan memberi bermacam-macam komen-komen beliau kepada media massa. Apa lagi pada saat-saat genting pemilihan pemimpin tertinggi Umno yang akan bermula esok.

Kami berasa amat hairan, apabila Tun M terus menerus membuat ugutan dan mencari kesalahan orang lain jika projek mega beliau tidak berjalan lancar. Setiap hari sekarang ini ada saja majlis yang Tun perlu hadiri dan akan mendapat liputan media massa, malah MSM sendiri memberi ruang kepada beliau untuk menghentam kerajaan.

Ajaib juga kekuatan yang ada pada Tun untuk terus menghadiri majlis dan bercakap banyak.

Selidik punya selidik punya selidik, rupa-rupanya tindakan Tun membuat bermacam-macam kenyataan, terutama ketika Perhimpunan Agong Umno akan bermula esok sebenarnya ada udang di sebalik batu.

Sebenarnya, tindakan itu adalah salah satu taktik oleh Tun untuk memancing undi daripada perwakilan Pemuda Umno untuk anaknya, Mukhriz.

Dengan mengeluarkan kenyataan setiap hari atau bercakap banyak, maka Tun akan dapat memastikan nama beliau tetap diingati. Dan secara tidak langsung orang akan mengingati Mukhriz yang kini bertanding jawatan Ketua Pemuda Umno.

Sama ada kenyataan itu baik atau tidak, ia adalah sebagai 'lif' untuk membawa Mukhriz ke atas.

Inilah salah satu cara halus untuk berkempen. Tun tidak membuat kenyataan terbuka tetapi secara diam membantu kempen anaknya.

Malah tidak hairan jika hari ini atau esok Tun akan membuat kenyataan atau meminta perwakilan Umno memilih anaknya - Mukhriz - sebagai Ketua Pemuda Umno yang baru kerana beliau menganggat anaknya bersih daripada politik wang.

Edkitorialblog terbaca tulisan
Hard-T mengenai pengundi dan kehendak akar umbi.

Memang benar, usia KJ ialah 33, Khir Toyo, 44 dan Mukhriz 45.

Oleh itu, Pemuda memang patut diketuai oleh orang muda. Usia 4o ke atas bukan lagi dikatakan orang muda. Usia 40 ke atas ialah usia orang tua manakala usia 50 ke atas ialah usia warga emas.

Lagipun, para editor kanan MSM berpendapat Mukhriz perlu lebih banyak mempelajari cara menjawab soalan-soalan yang dikemukakan oleh wartawan. Memang benar, Tun bijak menjawab soalan, tetapi kebolehan itu tidak turun kepada Mukhriz.

Editorialblog, tertanya-tanya mungkin juga terlupa bila Tun jadi Ketua Pemuda Umno?

Oleh itu, biarlah Pemuda Umno dijaga, digilap dan diperkasakan oleh orang muda bukan mereka yang usia sudah melebihi 40. Melayu jati, bukan Jawa. Ini kerana bangsa Jawa tidak mengaku mereka Melayu.

Dan nasihat Editorialblog kepada Tun ialah cukup-cukup lah mengeluarkan kenyataan. Cukup-cukup lah menegur. Anak kalau setiap hari ditegur boleh merajuk, begitu juga orang lain. Zaman tun sudah berlalu dan kami serta ramai lagi rakyat masih sayang dan hormati Tun.
Jangan kerena segelintir orang di belakang Tun pun melatah, marah sana sini tak tentu pasal. Zaman Tun dulu pun sama politiknya.

1 comment:

Generasi Pejuang Bangsa said...

betul tu sdr ..saya setuju dengan pendapat anda.

Tun skrg berkempen utk muhkriz secara halus .sekarang ini berita arus perdanan menayangkan muka tun sahaja berita utama dan beliau berkempen sikit2 untuk mempengaruhi perwakilan .

ini taktik tun utk anak nya muhkriz kononya yang dikatakan bersih dari politik wang .