Wednesday, October 15, 2008

Hindraf pertubuhan haram

Barisan Bertindak Hak-Hak Hindu (Hindraf) diisytiharkan haram selepas kegiatannya didapati menyalahi Akta Pertubuhan 1966, kata kenyataan yang dikeluarkan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN), hari ini.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar dalam kenyataan itu menyebut bahawa Hindraf memudaratkan ketenteraman awam, keamanan, keselamatan, ketertiban dan nilai moral di negara ini.

Beliau mengisytiharkan Hindraf sebagai sebuah pertubuhan yang menyalahi undang-undang dan perisytiharan itu sudah pun diwartakan berkuat kuasa serta-merta, selepas pemantauan dan penyiasatan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan di bawah KDN terhadap kegiatan Hindraf, sejak ditubuhkan hingga kini.

Hasil siasatan itu kementerian mendapati kegiatan pertubuhan ini (Hindraf) bertentangan dengan bertentangan dengan Akta Pertubuhan 1966 (Akta 3 5) serta boleh memudaratkan ketenteraman awam, keamanan, keselamatan, ketertiban dan nilai moral di Malaysia.

Saya berpendapat jika kegiatan ini tidak dibendung, ia akan terus mengancam dan menggugat ketenteraman awam, keselamatan dan kedaulatan negara, malahan menjejaskan keharmonian hidup masyarakat berbilang kaum.

Tindakan pengharaman yang diambil ini bukannya berasakan kepada satu atau dua kegiatan pertubuhan ini yang menyalahi peraturan dan undang-undang tetapi meliputi rentetan semua kegiatan dan aktiviti yang telah dilakukan sejak pertubuhan ini diwujudkan,” katanya.

No comments: