Thursday, June 12, 2008

Apa Kata Editor MSM (Bhg 32 - Wahai Melayu II)

(II)
Pada 31 Ogos 1957 kita Merdeka dan selanjutnya pada 1963 berjaya mewujudkan Malaysia. Umno sesuaikan diri dengan keadaan tanpa prasangka, menubuh pakatan dengan parti-parti bukan Melayu dan berjaya menubuhkan kerajaan pimpinan Perikatan dan kemudian Barisan Nasional.
Persoalannya, apakah imbasan sejarah di atas sekadar menanamkan pelajaran mengenai sejarah di kalangan kita dan generasi muda kita?
Ucapan Dr Mahathir dalam perhimpunan 18 Jun dimulakan dengan sejarah bangsa dan bagaimana kita ditenggelami oleh arus sejarah dan bagaimana kita kembali muncul sebagai satu bangsa yang sedang berkembang maju. Dengan kata lain maksud beliau ialah sejarah itu sebahagian dari diri kita, dan perkembangan negara Malaysia dalam masa yang singkat berjaya mengembalikan maruah atau martabat sebagai bangsa yang boleh dibanggakan. Walaupun Melayu sekian lama dijajah, tetapi dalam masa yang singkat, iaitu 42 tahun saja, segala usaha untuk keluar dari belenggu penjajahan itu berhasil.
Apakah tidak mungkin apa yang telah dicapai akan kembali `dijajah' dan akan musnah sekiranya `invention forces' sejarah yang baru berjaya meresap ke dalam Umno, dan digabungkan tenaga luar Umno dengan kerjasama dari luar Malaysia (kuasa asing)? Beliau menyebut tentang globalisasi dan dunia tanpa sempadan serta pertubuhan-pertubuhan antarabangsa seperti GATT dan WTO yang diperalatkan oleh penjajahan baru (neo-colonialism) pasca Perang Dingin yang berunsurkan dunia unipolar.
Dunia yang bermiripkan kapitalisme dan saingan yang boleh memperkecilkan kita juga turut disebut. Soalnya pada ketika itu di mana Melayu?
Isu politik pilihan raya turut diberi perhatian khusus. Akibat mahu bersaing sesama sendiri kerana politik pilihan raya, Melayu sesama Melayu sanggup memusnahkan sesama sendiri tanpa mengira kemungkinan kita diperalatkan oleh kuasa asing dan mungkin berakhir seperti Republik Pisang (Banana Republic). Pas yang tidak tetap dengan prinsipnya mengenai Islam sanggup menimbulkan berbagai-bagai prasangka terhadap Umno yang memperjuangkan agama, bangsa dan tanahair (atau alif ba ta). Umno adalah organisasi yang sejak awal bersikap tegas dalam memperbaiki taraf orang Melayu dan Bumiputera.
Dalam hal ini Dr Mahathir berkali-kali menyebut Umno sebagai wadah perjuangan Melayu, dan nilai-nilai Islam mendasari terjemahan prinsip Umno ke dalam bentuk program untuk membaiki taraf hidup dan melindungi hak Melayu/Bumiputera seperti yang tercatat dalam perlembagaan parti dan negara.
Prasangka Pas terhadap Umno yang bekerjasama dengan bukan Melayu dan Islam sebagai menidakkan prinsip Islam tidaklah berasas. Ini adalah kerana Pas pernah menyertai BN dan kini mereka pula cuba mewujudkan pakatan dengan DAP. Jika Pas yang pernah menuduh Umno sebagai kurang Islam, apakah kedudukan Pas bekerjasama dengan DAP yang bukan Islam tetapi berpegang kepada sosialisme. Pas bukan saja melanggar hukumnya sendiri tetapi hubungannya dengan DAP seperti air dengan minyak. Dan apa yang terserlah Umno sentiasa menitikberatkan masa depan dan Pas yang tidak dapat memandang ke depan mengutuk sikap Umno tetapi akhirnya mereka bukan saja terpaksa mengikut cara Umno, malah sanggup melakukan perkara lain yangbersifat prasangka dan mereka kutuk jika orang lain melakukannya.

1 comment:

► madi ◄ said...

PAS
SEMASA TIADA KUASA,SANGGUP MENGATA SESAMA BANGSA
SUDAH DIBERI KEMENANGAN,HILANG SEMUA PEGANGAN....

UMNO
MEMANG ADA KUASA,TAPI PEMIMPIN TIDAK PERKASA
YANG SEDIH,PAHIT JERIH RAKYAT YANG RASA....

tetap sayangkan UMNO...
KABUTZALWAYZ