Tuesday, March 24, 2009

Kelapa muda banyak khasiat

Hari ini perhimpunan agung Umno bermula dengan perasmian mesyuarat perwakilan Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri.

Ketiga-tiga sayap utama Umno akan menyaksikan pemilihan bagi menentukan siapakah penerajunya.

Daripada jawatan Pengerusi hingga Exco semuanya dipertandingkan. Namun, fokus utama diberikan adalah kepada pemilihan peringkat Ketua Wanita dan Pemuda kerana bermacam-macam cara telah dilakukan oleh calon bertanding.

Editorialblog semalam sudah mengeluarkan senarai pilihan mereka yang sesuai menerajui pimpinan tertinggi parti.

Bagi jawatan Ketua Pemuda, blog ini memilih Khairi Jamaluddin Abu Bakar dengan beberapa alasan yang sudah dinyatakan sebelum ini.

Perkembangan terbaru dalam senario politik Umno turut menguatkan lagi kenapa editorialblog memilih KJ berbanding Mukhriz Mahathir dan Khir Toyo.

Antara lain:

1. Apabila Muhyiddin Yassin dikatakan mendahului Muhammad Muhd Taib dalam saingan jawatan Timbalan Presiden setelah Mohd Ali Rustam digantung daripada bertanding. Ramai mengetahui bahawa apabila Najib Razak menjadi Presiden dan diikuti Muhyiddin menjadi Timbalan, maka jawatan Ketua Pemuda lebih sesuai diberikan kepada KJ. Ini supaya ada check and balance dalam parti.

2. Apabila Najib menjadi Presiden dan Perdana Menteri - Mukhriz jika kalah, boleh dipilih menduduki salah satu kerusi ahli Majlis Tertinggi (MT dilantik). Mukhriz lebih sesuai menjadi ahli MT dilantik daripada menerajui Pemuda. Antara lain kerana bapanya Tun Mahathir juga tidak pernah menjadi Ketua Pemuda.

Dalam masa yang sama juga Najib akan memberi satu jawatan penting kepada Mukhriz dalam pentadbiran baru Najib. Mungkin Menteri atau Timbalan Menteri.

(Semua itu dilakukan bagi menjaga hati Tun M)

Dan, esok perwakilan Pemuda akan membuat pilihan mereka sendiri. Pemuda perlu memilih orang muda memimpin pergerakan itu. Kita tahu, jika pun KJ dipilih sebagai Ketua Pemuda, beliau akan tetap memberi sokongan kepada Mukhriz dan Khir Toyo. Beliau bukan jenis manusia yang lupakan kawan.

Air kelapa muda banyak khasiat.

No comments: