Thursday, July 9, 2009

Siapa ada kuasa jangan tunjuk2 sangat (BHG 2)

Salam salam

Editorialblog menerima tiga komen yang menarik. Dan Editorialblog membuat keputusan untuk menjawabnya dalam posting kali ini:

Jawapan kepada:

Hang Nadim -
Yaaaa Hang Nadim, editorialblog rasa kat jabatan kerajaan tu kureng la sikit kalau nak di banding dengan dalam swasta. Kalau Hang Nadim orang kerajaan, Hang Nadim tak mampu beli kayu golf seperti orang dalam BH masa ada Dato Hisham dan Dato Manja dulu, semuanya kaki main golf. Jadi di padang golf pun boleh la bisik-bisik. Tapi sekarang ni, bila Mior masuk dan Zainul Arifin pun masuk, dua-duanya tak main golf. Entah lah lepas ini apa permainan pula. Mungkin kena pergi gym lah sebab Mior selalu pergi gym.

Jawapan kepada Pak Nujum -
Yaaaa Pak Nujum;Editorialblog rasa tahu siapa awak. Tapi komen awak bagus. Sudah menjadi tradisi untuk wartawan akhbar lain berpindah ke NSTP. Contohnya jika wartawan Utusan masuk NSTP, sebabnya? - Tawaran gaji di NSTP lebih besar daripada di Utusan. Sebab itu orang Utusan atau Bernama yang ternama cabut ke BH atau NST dan jika mereka pula pandai bodek-bodek maka naik lah mereka menjadi boss-boss. Contohnya? Mahfar Ali yang sekarang adalah Timbalan Ketua Pengarang BH adalah berasal dari Bernama; Ketua Pengarang Berita BH, Ahmad Zaini, juga pernah bertugas di Bernama; Pengarang Berita Minggu, Azhar Abu Samah juga dari Bernama; Pengarang Berita Luar Negara BH yang katanya akan menjadi Pengarang Eksekutif (Berita) BH juga adalah dari Bernama. Dan jangan lupa bahawasanya Pengarah Eksekutif Berita Media Prima, Datuk Ahmad A Talib juga berasal dari BERNAMA dan beberapa nama lagi orang yang bukan berasal dari BH sudah naik. Orang yang bermula dengan BH dan terus setia dengan BH sejak awal, hanya ternganga-nganga. Yaaaa Pak Nujum. Jangan lah menilai seseorang itu dari satu segi saja. Seorang staf BH pernah mengadu/bercerita kepada editorialblog (tanpa dia tahu siapa editorialblog) bahawa dia dikategorikan sebagai seorang yang 'kaki minum'. Jangan lah menilai seseorang dari luar saja sedangkan anda tidak mengenali siapa sebenarnya orang itu dan bagaimana kemampuan beliau.

Jawapan kepada Anon 11.23PM
Yaaa Anon 11.23PM..Hanya orang yang mengetahui saja siapa Puan Hazirah. Dia dari Unit Luar Negara BH dan lebih banyak men'translate' berita dan bekerja keras daripada babujee (Hal ini semua diperhatikan orang). Tetapi seperti yang anda kata, semuanya rezeki daripada-Nya. Kita hanya boleh MERANCANG tetapi Dia yang menentukannya.

Seperkara lagi yang editorialblog hendak katakan kepada pengurusan BHSB/NSTP ialah:

PANDANG-PANDANG LAH SAMA ORANG BAWAH YANG MASIH DI GRED D, C, B, A YANG SUDAH LAMA SETIA DENGAN BH. JANGAN HANYA LIHAT ORANG DI ATAS SAJA YANG HANYA LEBIH PANDAI MENYALAK DARIPADA KEBERKESANAN KERJA UNTUK DINAIKKAN PANGKAT.

P/S: Untung lah mereka yang sebelum ini mendapat wang yang banyak daripada VSS NSTP tetapi kini boleh masuk semula ke dalam NSTP dan mendapat gaji yang lebih besar. Alhamdulillah semuanya rezeki daripada-Nya sedang Dia maha mengetahui niat seseorang itu.

P/S: Betulkah ada staf dari satu unit dalam Harian Metro yang masuk kerja pukul 8 malam dan kemudian pulang pukul 1.39 [agi atau 2 pagi. Cukupkah 8 jam kerja? Buka-bukakan lah akal dan mata!

7 comments:

Anonymous said...

Bukan setakat kat Metro, kat BH ni pun ada 2-3 org yg suka hati masuk opis macam itu pejabat mak bapak dia..bos tak tegur pun..ada imuniti lagi..reporter lain pendam rasa..yang herannya, orang mcm ini boleh `lepas' begitu saje bertahun2..sebab apa? sebab dia senior ke tapi hasil kerja macam orang lain jugak..tak ada scoop pun..

Kalau bekerja, ikut disiplin kerja..semua kena patuh, jangan la ada pilih kasih ada yang boleh datang sesuka hati, ada yang kena on time.

Lagi satu...bab bodek ni..memang ketara..semua editor kat BH memang dah senior, berpengalaman luas dalam banyak bidang kecuali wanita yang seorang ni...semua orang tahu, kenaikan pangkatnya menjadi editor dahulu kerana kerajinannya keluar masuk bilik dato' hisham..dan akhirnya berjaya mendapat apa yang dihajati, menjadi editor walaupun ramai lagi yang lebih senior dari dia dalam desk itu sendiri..fikirlah..sebab itu dia panas punggung bila dato' hisham dan dato' manja kena keluar..mulalah dia mengutuk orang baru yang akan masuk...sekarang, dia kena rajin pula keluar masuk bilik Mior untuk ambil hati Mior

Geleman

Anonymous said...

orang yang bikin editorial blog ni memang pendengki. dia bikin isu, dia sendiri jawab. macam syarikat usaha sama laki bini je.

Anonymous said...

tahniah/terima kasih kpd editorialblog yg membongkar/menceritakan banyak perkara betul dan bernas mengenai nst sama ada di depan atau di belakang tabir.

bahasa dan tutur bicara anda juga harus dipuji.

teruskan usaha anda untuk menambahkan sedikit pengetahuan buat org seperti kami (yg juga bergiat dlm bidang penulisan) dan mempunyai ramai rakan2 di sana.

t.k.

pekerja setia said...

tak sangkalah rupanya ada punch card supervisor

editorial said...

Salam salam

Jawapan kepada:

Gleman:
Faham.. faham.. dan understood la. Tapi depa ni tak tau sikap dan perangai GEIC baru...oppsss bukan GEIC tapi GM Editor. Alo Gleman! awak tahu ka kenapa tidak ada lagi GEIC tetapi diganti dengan GM Editor? Kalau tak tau tanya-tanya lah dan beri jawapan kepada editorialblog. Pasal bodek ni susah sikit nak jawab lah pasal editorialblog tak reti nak bodek. Betul... tak reti nak bodek. Tapi suatu ketika dulu apabila terdengar khabar bahawasanya Rocky (Rockybru la) mungkin dijadikan GEIC NSTP ganti Dato Hisham, Editorialblog ada cakap dengan Rocky. Begini: "Woi Rocky.. kalau kau jadi GEIC NSTP aku nak minta satu je. Kasi aku kerusi dan meja dalan bilik kau (bilik GEIC la tu). Apa Rocky jawab yang masih editorialblog ingat lagi ialah "No problem". Editorialblog cakap direct... tak reti nak bodek-bodek walaupun ada yang meminta editorialblog berbaik-baik dengan Mior dan Mahfar. Mintak maap laa.

Jawapan kepada Anon 8.000PM
Gua punya pasal la sebab blog ini gua punya. Kalu lu berani buka la blog sendiri. MORONNNNN...

Jawapan kepada Anon 1.15PM
Terima kasih.... orang layan kita baik...kita layan orang baik... Tapi kalau macam Anon 8.00PM masuk rumah orang dan nak mengata orang tu... otak tarak la... sebab tu editorialblog kata dia tu MORON. TQ

Jawapan kepada Pekerja Setia:
Hati-hati lah. Kalau awak sembahyang tungging tebalik tapi tak ikhlas dalam kerja kira )-) la. So penat je awak tertungging-tungging.

Satu lagi yang editorialblog nak pesan khusus kepada pengkomen-pengkomen yang terdiri daripada pompuan. Jika awak pompuan jaga lag dua lubang yang ada pada diri awak. Dua lubang itu ialah lubang atas dan lubang bawah. Makanya jika dijaga dua lubang itu maka selamat lah awak dunia dan akhirat. Awak2 faham ambik la ye. Siapa makan cili dia rasa pedasnya.

pekerja setia said...

Nampaknya byk sgt masa melayari blog ni, mcm byk sgt masa lapang. Kalau terlebih waktu kerja pun tapi 'mengadap benda lain' tak ada maknanya. Tak berkat gak rezeki

Anonymous said...

hey bro, tak boleh habaq lagu tu, solat antara kita dengan Allah SWT. Ada satu unit tu, exec dia lesap masa finale, sibuk tulis blog la tu....kahkahkah. kredibiliti informer hang tu boleh dipertikai la braderrr!!we r watching ya'all!!