Thursday, March 19, 2009

Beruk-beruk tempat lain goyang pokok

Lembaga Disiplin Umno sudah membuat keputusannya kelmarin mengenai salah laku oleh beberapa pemimpin Umno sama ada pada peringkat pusat, negeri atau bahagian. Yang memeranjatkan ialah keputusan menggantung Naib Presiden, Datuk Seri Mohd Ali Rustam daripada bertanding jawatan Timbalan Presiden, jawatan yang akan meletakkan pemenangnya ke jawatan Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

Dan fokus juga diberikan kepada calon Ketua Pemuda Umno - Khairy Jamaluddin atau lebih mesra dengan panggilan KJ.

Pertandingan jawatan Ketua Pemuda melibatkan tiga calon iaitu KJ, Mukhriz Mahathir dan Mohd Khir Toyo. Namun, banyak pihak yang kini memberi fokus kepada KJ apabila Jawatankuasa Disiplin Umno membuat keputusan memberi amaran kepada beliau kerana 'politik wang', manakala Ali Rustam pula digantung.

Bagi sesetengah pihak yang tidak faham peraturan Umno akan mengatakan wujud double standard dalam keputusan itu.

Bagi puak-puak dalam Pakatan Rakyat juga memberi pendapat mereka dengan mencanangkan cerita yang boleh memburuk-burukkan Umno. Tapi kita usah pedulikan usaha mereka ini kerana mereka lebih teruk daripada Umno.

Bagi pihak di sebelah Mukhriz dan Khir Toyo mereka mencanangkan bahawa KJ juga patut digantung daripada bertanding Ketua Pemuda. Mereka mencanangkan: "Lihatlah pemimpin kami yang bersih, tidak lakukan politik wang."

"Pemimpin kami, Khir Toyo, walaupun disiasat oleh Lembaga Disiplin, tetapi dibebaskan kerana tidak bermain politik wang. Tetapi KJ main politik wang, tapi disebabkan dia menantu PM maka Lembaga Disiplin hanya menggantung saja".

"Pemimpin kami, Mukhriz Mahathir, langsung tidak disiasat. Ini bermakna Mukhriz langsung tidak bermain politik wang untuk menang. Tapi lihatlah KJ, walaupun diberi amaran sudah jelas dia bermain politik wang".

Editorialblog hanya ingin berkata:

"Pergi mampus lah kalau Mukhriz dan Khir Toyo tidak bermain wang atau tidak terlibat dengan politik wang. Bohong orang lain boleh, tetapi usah bohong para editor kanan MSM pasal politik wang. Dari peringkat cawangan, bahagian hingga pusat, semuanya main politik wang.

"Dan kenapa hanya melihat kepada politik wang. Politik wang adalah salah satu bentuk rasuah dan rasuah merangkumi bermacam-macam bentuk suapan. Rasuah bukan saja dalam bentuk wang tetapi barang kemas, kemudahan pengangkutan, seks hinggalah kepada hiburan.

"Adakah Khir Toyo tidak membelanjakan wang untuk memberi rasuah dalam bentuk-bentuk itu."

Editorialblog terbaca dalam sebuah blog yang bertanya dimanakah terletaknya kekuatan Tun Dr Mahathir Mohamad, mantan Perdana Menteri dan juga Presiden Umno. Jawapannya di sini.

Tetapi, Editorialblog ingin bertanya di manakah letaknya kekuatan Mukhriz dan Khir Toyo?

Kekuatan Khir Toyo pula pada jari kakinya. Kenapa? Bagi orang-orang yang rapat dengan Khir Toyo mungkin pernah lihat sesuatu di salah satu jari kakinya. Jika Khir Toyo dan puak-puaknya membaca blog ini, tepuk dada tanya selera. Faham-faham sendiri. Tetapi ingatlah bahawa Tuhan lebih berkuasa.

Kekuatan Mukhriz hanya terletak kepada nama di bahagian belakang namanya iaitu M A H A T H I R. Tanpa nama itu, pastinya Mukhriz tidak ada kekuatan. Contohnya, ketika Mukhriz bertanding kawasan Parlimen Jerlun pada pilihan raya umum 2008. Penduduk dan pengundi di kawasan itu hanya kenangkan jasa Tun Mahathir saja kepada mereka dan mereka terus memberi undi kepada Mukhriz. Dua DUN lagi kepada pembangkang. Itupun selepas Tun turun untuk membantu kempen anaknya.

Dan adakah Tun juga akan berkempen untuk anaknya dalam merebut jawatan Ketua Pemuda Umno. Kita tahu pada masa Tun menjadi Presiden dan Perdana Menteri, beliau melarang anak-anaknya untuk berpolitik. Tetapi sekarang Tun tidak lagi menjadi pemimpin, tak kan Tun tidak boleh berkempen kepada anaknya. Kita sudah mendengar dan membaca komen-komen Tun dalam akhbar, laman web atau blog beliau sendiri mengenai Umno dan mengenai KJ.

Orang masih menghormati Tun. Ada orang berkata jika Tun Daim bersuara, maka yang keluar dari mulutnya adalah wang. Tetapi jika Tun Mahathir bersuara, maka yang keluar dari mulutnya adalah kuasa. Memang, orang-orang Khir Toyo dan KJ sekarang cukup takut jika Tun turut berkempen untuk Mukhriz. Orang di kampung-kampung pun sudah mula bercakap sekarang: "Tak kan bapa tak tolong anak".

Namun, para editor kanan MSM sedang memerhati sekarang sama ada Tun akan terus bercakap demi kepentingan anaknya Mukhriz.

Editorialblog sememangnya menghormati Tun Mahathir sejak dulu hingga sekarang, Tetapi, Editorialblog bukannya 'pak angguk'. Editorialblog ada membaca kenyataan Tun dalam Malaysiakini mengenai rasuah. Secara umumnya Tun mahu Datuk Seri Najib melantik pemimpin yang tidak rasuah dalam Kabinet - dalam kata lain orang yang bersih.

Namun, Tun harus sedar bahawa Tun tidak boleh mengharapkan kepada orang lain mampu membersih rasuah dalam Malaysia, kerana Tun sendiri tidak boleh membanterasnya. Malah pengganti Tun yang digelar 'Mr Clean' pun tidak dapat membersih rasuah dalam pentadbiran dan parti.

Apakah Tun mengharapkan orang lain boleh membersihkan rasuah yang sejarahnya hampir sama usia dengan pelacuran. Jadi, jika kita sendiri pun tidak dapat membersihkan rasuah, janganlah pula menekan dan memaksa orang lain untuk membersihkannya.

Editorialblog sebelum ini, menentang KJ. Penentangan itu berdasarkan beberapa perbuatan KJ yang dianggap membawa 'bencana' kepada parti. Penentangan itu juga disebabkan beberapa pemimpin yang Editorialblog hormati seperti Tun Mahathir. Namun, Editorialblog dan beberapa editor kanan MSM merasa tersilap membuat tindakan itu dengan hanya melihat kepada sebelah pihak.

Kini, apabila bertemu beberapa orang di pihak KJ, Editorialblog berpendapat tindakan memboikot dan menentang KJ adalah perbuatan tidak tepat. Apa salah KJ? Apa dosa KJ? KJ kurang semangat keMELAYUan? Dan banyak persoalan lagi terjawab jika kita tidak melihat dan mendengar kepada sebelah pihak.

Jika dikatakan bahawa KJ kurang sifat Melayu kerana lebih banyak besar di luar negara... jawapannya SALAH! Memang KJ lebih banyak besar di luar negara. Sebabnya dia ikut bapanya bertugas di luar negara dan dis sekolah di luar negara. Tetapi kita tidak boleh terus membuat andaian bahawa sifat Melayunya kurang. Apabila menyertai Pemuda Umno dan hasil daripada pengalaman di luar negara, semangat Melayunya lebih tinggi sekarang.

Kerana KJ menantu PM? Sebelum KJ menjadi menantu Pak Lah pun beliau sudah aktif dalam Umno dan dibawa masuk oleh Ketua Pemuda Datuk Seri Hishammuddin Hussein sebagai salah seorang anggota Exco Pemuda yang dilantik. Justeru, ada pihak yang cemburu melihat pelantikan itu dan mula menabur bermacam-macam fitnah. Malah, jika dikumpulkan fitnah terhadap KJ ini, boleh panjangnya dari Perlis hingga ke Johor.

Macam-macam cerita buruk yang kita dengar mengenai KJ. Memang benar KJ bukan maksum... tapi kena ingat juga bahawa Mukhriz anak kepada bekas PM yang kuat amenentang rasuah juga bukan maksum, begitu juga Khir Toyo yang tidak mampu menjaga sebuah negeri hingga terlepas kepada pembangkang, juga bukan maksum.

Tetapi apa yang berlaku terhadap KJ adalah amat malang. Puak-puak dan juak-juak yang cemburu dan iri hati kepada beliau menabur fitnah. Mereka menyalahkan orang lain - menjadikan orang lain sebagai kambung hitam - untuk menutup kelemahan dan kesilapan mereka sendiri.

Contohnya, tindakan Khir Toyo yang akan turut bersama Tun Mahathir dan Mukhriz turun mengadakan ceramah perdana atau perjumpaan selepas pilihan raya umum untuk marahkan Pak Lah... Kononnya Pak Lah punca kekalahan BN. Pembangkang rampas empat negeri iaitu Kedah, Pulau Pinang, Perak dan negeri Khir Toyo sebagai menteri besar - Selangor.

Khir Toyo mahu menutup kelemahan diri sendiri kerana tidak boleh menjaga BN Selangor hingga dirampas Pakatan Rakyat. Apa yang telah Pak Lah lakukan hingga orang Selangor memilih Pakatan Rakyat? Tidakkah mereka melihat sendiri apa yang dilakukan oleh Khir Toyo daripada menyalahkan Pak Lah. Kerana beberapa tindakan oleh Khir Toyo lah pengundi di Selangor memilih pembangkang.

Dan menyedari kesalahan serta kesilapan beliau, maka Khir Toyo menjaja bermacam-macam cerita dan menyertai pasukan Tun Mahathir serta Mukhriz untuk membelasah Pak Lah yang tempiasnya juga terkena kepada KJ.

Khir Toyo patut pandang diri sendiri kerana para editor kanan MSM kenal siapa beliau.

Seperkara lagi ialah mengenai pengundi-pengundi muda di Malaysia yang akan mencecah hampir 3 juga pada pilihan raya umum ke-13 nanti. KJ berusia 33 tahun; Mukhriz 45 tahun dan Khir Toyo 44 tahun. Wajarlah, mulai sekarang Pemuda Umno dipimpin oleh orang muda yang mengetahui bagaimana untuk menarik hati orang muda, orang muda yang memahami kehendak orang muda.

Editorialblog bukan untuk berkempen kepada KJ, tetapi cukuplah dua pihak lain menabur fitnah yang bukan-bukan. Dan kita juga jangan percaya jika tidak mendekati sendiri orang yang difitnah itu.

Oleh itu jangan lah kita terus membuat anggapan bahawa 'kalau tiada beruk, masakan pohon bergoyang' kerana boleh jadi juga ada beruk-beruk dari tempat lain yang datang dan menggoyang pokok itu.

Janganlah kita menari bersuka ria kerana kononnya kita tidak bersalah kerana ada kala kaki boleh tersadung dan kita jatuh tersepuk.

P/S Tun Mahathir boleh bercakap apa saja, tetapi adakah percakapan beliau itu satu bentuk 'rasuah' untuk memancing undi kepada anaknya, terpulang kepada perwakilan menentukannya.

3 comments:

Bro Jinggo said...

Salam setiakawan

Satu pendedahan yang sangat menarik
teruskan usaha murni sauadara...

Salam Perjuangan


BJ

gapodio said...

Pada pendapat aku, Ali dan Khairy-kalau kamu berdua betul-betul sayangkan parti, kamu patut letak semua jawatan yang berkaitan...Tak kisahlah kamu berdua salah ke, tak salah ke, salah sikit je, tikam sikit ke tikam banyak tetapi apabila kamu sudah didapati bersalah mengamalkan politik wang oleh lembaga disiplin kamu patut letak jawatan demi kepentingan parti di masa hadapan...persepsi masyarakat susah nak diubah..buat macam Isa, terima segala-galanya dengan redha...sekali lagi punya pemilihan kamu masuk la balik...kalau kamu menang memang itu rezeki kamu...tapi buat masa sekarang kamu berundurlah dulu dari kancah politik negara...Itu saranan aku....

golokperak said...

MCA: Malaysia is a secular state
17 Mar 09 : 2.00PM
By Gan Ping Sieu
editor@thenutgraph.comeditor@thenutgraph.com

AS MCA Political Education Bureau head, I have reservations over the written reply given by Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi to Member of Parliament for Bukit Gelugor Karpal Singh in the Dewan Rakyat on 12 March 2009 that "Malaysia is a 'negara Islam'."

I welcome the prime minister's statement that Malaysia is not a theocratic state and shall adhere to a parliamentary democratic system as enshrined in the Federal Constitution. But the reference of Malaysia as a "negara Islam" by the prime minister is wholly unnecessary, as the phrase "negara Islam" will only serve to confuse the rakyat and cause unwanted fear.

Historical documents

The MCA is of the position that Malaysia is nothing but a secular state. This is evidenced from the following historical accounts and the subsequent debates when the Federal Constitution was drafted:

The Alliance Memorandum submitted to the Reid Constitution Commission on 27 Sept 1956 clearly stated that "the religion of Malaya shall be Islam ... and shall not imply that the state is not a secular state."

When the Working Party, comprising the Alliance and the rulers' representatives and the High Commissioner, met on 22 Feb 1957 to review the Reid Commission draft on the possibility of the provision on religion being misinterpreted, the Alliance and Umno chief Tunku Abdul Rahman assured the Working Party that "the whole Constitution was framed on the basis that the Federation would be a secular state."

At the London Constitutional talks in May 1957, the Colonial Office did not object to the inclusion of an official religion after being assured by the Alliance leaders that they "had no intention of creating a Muslim theocracy and that Malaya would be a secular state."

On behalf of the Alliance, (later Tun) Tan Siew Sin told the federal legislature that the inclusion of the official religion "... does not in any way derogate from the principle, which has always been accepted, that Malaya will be a secular state and that there would be complete freedom to practise any other religion."

A year after Independence, on 1 May 1958, then Prime Minister Tunku Abdul Rahman clarified in the Legislative Council that "I would like to make it clear that this country is not an Islamic state as it is generally understood. We merely provide that Islam shall be the official religion of the state."


Judicial recognition

The above position has received judicial recognition. Former Lord President Tun Mohamed Salleh Abas, in Che Omar bin Che Soh v Public Prosecutor (1988), stated that the term "Islam" in Article 3(1) of the Federal Constitution meant "only such acts as relate to rituals and ceremonies... the law in this country is ... secular law."

The former Lord President Tun Mohamed Suffian Hashim also wrote that Islam was made the official religion primarily for ceremonial purposes, to enable prayers to be offered in the Islamic way on official public occasions, such as the installation or birthday of the Yang di-Pertuan Agong, Independence Day and similar occasions.

Constitution law expert Prof Dr Shad Saleem Faruqi and prominent legal scholar, the late Tan Sri Professor Ahmad Ibrahim, also shared the above observations.

The MCA is of the position that the guiding principles for public administration in our beloved multiracial country shall always adhere to universal values of equality, justice, fairness, transparency, mutual respect, the rule of law, etc., which transcends all religions.


Gan Ping Sieu
MCA Spokesperson and Head of MCA Political Education Bureau