Wednesday, June 18, 2008

Apa Kata Editor MSM (Bhg 34 - Guan Eng dan kalendar)

Ketika Ketua Pemuda Umno. Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengucup keris dalam perhimpunan agung pergerakan Pemuda Umno dulu dan dalam beberapa perhimpunan Umno, ramai di kalangan pemimpin politik parti pembangkang membantah.
Bukan saja pemimpin parti pembangkang, tetapi juga pemimpin parti Melayu yang memperli dengan kata-kata "Bila keris itu hendak digunakan?".
Sehinggalah kepada satu tahap apabila Hishammuddin terpaksa meminta maaf secara terbuka kepada kaum bukan Melayu kerana isu keris.
Pemimpin parti pembangkang yang bukan Melayu sebenarnya faham bahawa keris adalah lambang 'sosial' bagi orang Melayu. Dalam zaman sekarang orang tidak lagi menggunakan keris untuk berperang jika itu yang dikehendaki.
Tetapi pemimpin pembangkang sengaja mahu menjadikannya suatu isu untuk menakutkan kaum mereka sendiri, supaya kaum mereka tidak menyokong orang Melayu dalam pilihan raya. Maka jatuh lah beberapa kawasan kepada Cina dan India. Dan harus lah orang Melayu sedari sekarang bahawa ada orang Cina dan India kini sedang menunjukkan 'kuasa' mereka terhadap bangsa Melayu.
Editorialblog tidak mahu memperkatakan hal ini terlalu mendalam kerana di kalangan para editor MSM sudah menyedarinya.
Cukup sekadar untuk anda semua mengkaji gambar yang disertakan ini. Gambar ini diambil dari The Star online. Gambar yang menunjukkan Ketua Menteri kerajaan DAP Pulau Pinang, Lim Guan Eng memegang kalendar 100 hari pentadbiran beliau.
Ada sesuatu yang tersirat di sebalik gambar itu. Kaji dengan teliti!

No comments: