Friday, June 27, 2008

Apa Kata editor MSM (Bhg 39 - Ketua Pengarang Kumpulan Utusan jadi mangsa)

Dalam pada akhbar Berita Harian dalam kumpulan New Straits Times Press (NSTP) dikatakan sedang sibuk dengan langkah penjenamaan semula iaitu daripada sais besar kepada kompak atau tabloid, kerusi nombor satu Jabatan Pengarang Kumpulan Utusan juga dikatakan panas.
Ketua Pengarang Kumpulan Utusan, Dato Khalid Mohamed akan 'dibersarakan' dan mulai minggu depan beliau akan bercuti selama tiga bulan.

Perkhidmatan beliau dengan Utusan khabarnya tidak diperlukan lagi oleh Umno dan kerajaan di bawah pimpinan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.
Ada khabar angin mengatakan Khalid tidak popular di kalangan '4th floor boys' di Putrajaya dan beliau juga agak 'menentang' terhadap arahan yang diberikan oleh 'budak-budak' itu.
Contohnya, jika 4th floor boys memberi arahan kepada Khalid supaya menggunakan berita yang mereka pilih sebagai berita utama muka depan, maka Khalid akan mengatakan 'ok... ok'. Tetapi, keesokannya berita utama ialah berita lain, bukan yang dipilih oleh 4th floor boys.
Lantaran itu, 4th floor boys menganggap Khalid sebagai 'penentang' terhadap 'tuannya' dan perlu diketepikan.
Namun, rata-rata kakitangan dan rakan yang pernah bertugas bersama Khalid menganggap beliau seorang yang berwibawa dan berpendirian tegas. Mereka lebih 'mesra' bertugas dengan beliau keranasikapnya yang boleh menerima pandangan orang bawahan.
Kesan daripada pilihan raya umum ke-12 lalu juga antara faktor Khalid dilihat oleh Abdullah dan
konco-konconya sebagai gagal 'menjalankan tugas' hingga Barisan nasional dan Umno kalah teruk dan kehilangan empat negeri kepada pembangkang. Inilah antara alasan paling utama kenapa Khalid wajar disingkirkan.
Lantaran itu, Khalid yang menggantikan Johan Jaafar sekitar 1999 menjadi tidak popular dan khidmatnya akan ditamatkan.
Jika ada yang mengatakan bahawa Khalid tidak disingkirkan tetapi tempoh perkhidmatannya tamat. Ya! benar, tempoh perkhidmatannya tamat tiga bulan lagi, tetapi sebenarnya 'kontrak' beliau tidak lagi disambung.
Khalid adalah antara wartawan kanan yang pernah bertugas sejak zaman Hussein Onn menjadi Perdana Menteri.
Ada ura-ura mengatakan selain Timbalan Ketua Pengarang Kumpulan sekarang iaitu, Abdul Aziz Ishak, bakal menggantikan tempat Khalid, kemungkinan Umno dan 4th floor boys akan membawa orang luar daripada Utusan untuk menduduki kerusi itu.
Baru-baru ini, saya membaca artikel ditulis oleh saudara Ahiruddin dalam laman blognya rockybru mengenai kedudukan Dato Kalimullah Hassan dalam NSTP. Begitu juga kedudukan Dato Hishamuddin Aun sebagai Ketua Pengarang Kumpulan NSTP.
Editorialblog difahamkan bahawa kontrak Dato Kalimullah dan Dato Hishamuddin akan tamat tahun ini, manakala kontrak Pengarang Kumpulan Berita Harian Sdn Bhd tamat tahun depan. Tidak pasti sama ada kontrak ketiga-tiga mereka akan disambung setahun lagi atau tidak.
Untuk makluman pembaca, jawatan Ketua Pengarang Kumpulan dan Timbalan Ketua Pengarang Kumpulan atau Pengarang Kumpulan dan akhbar arus perdana (MSM) adalah jawatan POLITIK.

No comments: