Tuesday, June 24, 2008

Apa Kata Editor MSM (Bhg 38 - Peluang Najib jadi PM tipis)

Harapan editorialblog ialah artikel ini akan dibaca sendiri oleh Tun Dr Mahathir Mohamad, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak, ahli Majlis Tertinggi Umno dan Ketua Bahagian Umno Bahagian serta ahli Jawatankuasa Bahagian Umno seluruh negara.
Di kalangan editor/pengarang kanan akhbar perdana (MSM) di Malaysia ada yang berpendapat Timbalan Perdana Menteri sekarang, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak adalah calon paling sesuai menjadi Perdana Menteri Malaysia keenam. Kalangan editor itu adalah mereka yang menyokong Datuk Seri Najib, walaupun mengetahui ada beberapa kes tidak baik melibatkan TPM itu sebelum ini.
Mereka menyokong Datuk Seri Najib kerana berpendapat sudah tidak ada lagi pemimpin Umno yang setanding dengan beliau. Lagipun, Datuk Seri Najib adalah Timbalan Presiden Umno dan Timbalan Perdana Menteri.
Selain itu ia dipengaruhi oleh teori R.A.H.M.A.N iaitu R untuk Rahman (tengku Abdul Rahman - Perdana Menteri Malaysia yang pertama); A = Abdul Razak (Perdana Menteri Malaysia kedua); H = Hussein (Perdana Menteri Malaysia ketiga); M = Mahathir (Perdana Menteri Malaysia keempat); A = Abdullah (Perdana Menteri Malaysia kelima) dan N = ? (Najib sekarang adalah Timbalan Perdana Menteri). Siapa lagi yang namanya bermula dengan huruf N yang dilihat paling berwibawa untuk mentadbir Malaysia? Nik Aziz juga bermula dengan N?


LUPAKAN GERAK TEORI itu.
Apa yang memeranjatkan ialah maklumat terkini yang disampaikan dan dibicarakan oleh kalangan para editor kanan MSM sekarang ini ialah Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi tidak akan memindahkan tampuk pentadbiran negara kepada Datuk Seri Najib.
Perlu diingatkan bahawa Pak Lah mengambil alih tampuk pemerintahan daripada Tun Dr Mahathir Mohamad pada bulan Oktober 2003, tetapi beliau hanya melantik timbalannya iaitu Najib dua bulan iaitu pada bulan Januari 2004 - dua bulan. Suatu tempoh yang terlalu lama. Itupun selepas mendapat bermacam-macam desakan, termasuk daripada Tun Dr Mahathir. Untuk MEMUASKAN HATI Dr Mahathir yang ketika itu masih mendapat sokongan MT Umno (walaupun tidak lagi menjadi Presiden Umno), Pak Lah TERPAKSA melantik Najib menjadi TPM. Lagi pun Datuk Seri Najib adalah anak didik Tun Dr Mahathir.
Pada pilihan raya umum ke-11, Pak Lah sebagai Perdana Menteri dan Presiden Umno serta Pengerusi BN telah membawa Barisan Nasional mencapai kejayaan besar, hingga merampas semula Terengganu dari tangan PAS. Kelantan yang dikuasi PAS sejak sekian lama juga nyaris-nyaris dapat dirampas.


Komrad-komrad dari parti pembangkang seperti Karpal Singh, Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng kecundang. Tamparan hebat bagi parti pembangkang pada 2004. Itulah satu-satunya kemegahan Pak Lah ketika itu.
Kejayaan Pak Lah pada 2004 itu telah menunjukkan bahawa beliau mendapat mandat penuh daripada rakyat Malaysia tidak kira Melayu, China, India, Kadazan, Iban atau kaum lain.
Namuh, kejayaan pada tahun 2004 tidak berulang pada pilihan raya umum 2008. Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor jatuh ke tangan Pakatan Rakyat.


Kelantan kekal di tangan PAS. Manakala, Wilayah Persekutuan pun menjadi hak milik pembangkang. Suatu yang rata-rata dikatakan TSUNAMI POLITIK MALAYSIA.
Ramai Menteri, Timbalan Menteri dan Ketua Menteri yang kecundang di tangan calon parti pembangkang yang rata-rata buykan sekadar hingusan, tetapi orang yang melanggar undang0undang negara juga boleh menang dan menjadi wakil rakyat.
Bermula dari situ, maka wujud bermacam-macam desakan terhadap Pak Lah supaya bertanggungjawab. Desakan paling hebat ialah supaya beliau berundur dan menyerahkan jawatan kepada timbalannya iaitu Datuk Seri Najib. Sehinggalah pada suatu tahap, Pak Lah mengadakan mesyuarat dengan MT Umno dan membuat pengumuman bahawa peralihan kuasa antara beliau dan Datuk Seri Najib akan dilakukan. Sudah beberapa kali kenyataan mengenai peralihan kuasa itu dibuat kepada media dan disalurkan untuk pengetahuan orang ramai. Rakyat digula-gulakan dengan kenyataan itu.
Datuk Seri Najib pula begitu yakin bahawa Pak Lah akan melakukan peralihan kuasa seperti yang dilakukan dengan Dr Mahathir pada tahun 2003.
Tetapi, baru-baru ini, Pak Lah telah membuat kenyataan bahawa beliau akan BERTANDING jawatan Presiden Umno. (Editorialblog menegaskah perkataan BERTANDING kerana Pak Lah menjadi Presiden Umno bukan melalui pertandingan, tetapi peralihan kuasa antara beliau dengan Tun Dr Mahathir). Apakah kumpulan pemikir (Think Tank group) Najib, tidak mengkaji kenyataan Pak Lah itu sedalam-dalamnya.
Dalam hal ini, editorialblog ingin ditegaskan bahawa Datuk Seri Najib sebagai Timbalan Perdana Menteri boleh menggunakan kedudukannya sebagai Menteri Pertahanan, untuk meminta bahagian risikan (intelegence) atau panggilan mudah RISIK Angkatan Tentera Malaysia untuk membantunya.
Adalah dimaklumkan kepada pembaca semua bahawa unit risikan Angkatan Tentera Malaysia adalah antara yang terbaik di dunia. Unit risikan ini adalah lebih bagus daripada semua unit dalam Special Branch polis (Dalam SB police ada banyak unit E).
Berbalik kepada apa yang mahu diperkatakan di sini iaitu Pak Lah tidak akan melakukan peralihan kuasa kepada Najib!
Pak Lah mahu membuktikan kepada rakyat dalam pilihan raya ke-12 iaitu lebih empat tahun lagi, beliau akan merampas kembali semua negeri yang ditawan pembangkang. Merasakan beliau bertanggungjawab terhadap kekalahan besar BN dalam pilihan raya lalu, maka penasihat-penasihat beliau meminta supaya beliau membuktikan dapat merampas kembali negeri berkenaan.
Dari sudut Datuk Seri Najib pula, Pak Lah berpendapat Najib bukan calon sesuai untuk menjadi Perdana Menteri dan Presiden Umno. Latar belakang Najib yang putih dan hitam tidak melayakkan beliau untuk menduduki jawatan itu.
Datuk Seri Najib dituduh oleh pihak pembangkang bahawa seorang yang korup. Pembangkang menggunakan isu besar seperti rasuah pembelian kapal selam tentera dan pesawat pejuang tentera. Paling besar tuduhan terhadap Najib ialah terlibat dengan model Mongolian, Altantuya yang mati dibunuh.
Pak Lah dan bekas-bekas Perdana Menteri sebelum ini berpegang kepada satu pendapat bahawa sesiapa yang bakal menjadi Perdana Menteri Malaysia hendaklah bersih daripada sejarah hitam baik dalam hal politik dan sosial. Seperti bekas-bekas Perdana Menteri sebelum ini yang sukar dikesan sejarah hitam mereka dalam hal politik dan sosial. Kita memfokuskan isu sosial iaitu kehidupan silam mereka.
Dalam hal ini perlu editorialblog menyatakan bahawa Datuk Seri Najib mempunyai sejarah hitam atau tidak baik dalam kehidupan sosial beliau.
Sejarah ini diketahui oleh Pak Lah, Tun Dr Mahathir, menteri-menteri kanan dan orang di jabatan agama Islam. Walaupun, Datuk Seri Najib mahu membersihkan sejarah hitam itu, namun kesannya tetap ada.
Sebab itulah Pak Lah membuat pendirian akan BERTANDING jawatan Presiden. Jangan lupa bahawa Pak Lah juga mempunyai orang yang beliau lihat boleh menggantikannya. Ini adalah dunia politik. Jika, ada orang yang akan mencabar beliau bagi jawatan Presiden Umno, maka Pak Lah akan 'melepaskan' orangnya untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden.
Kedudukan Najib seperti yang dilihat dan dibicarakan oleh para editor MSM dan editorialblog tidak selamat. Jika Najib mahu kedudukan PM dan Presiden Umno maka beliau perlu berbuat sesuatu sekarang! Jadi siapakah N yang mengakhiri teori R.A.H.M.A.N?
Apa Kata Tun Dr Mahathir,


Apa Kata Datuk Seri Abdullah

DAN

APA KATA TAN SRI MUHYIDDIN.........

No comments: