Wednesday, February 4, 2009

BN ada majoriti tubuh kerajaan Perak

JIKA MENDAPAT PEKENAN SULTAN PERAK 1 - Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak akan mengumumkan Barisan Nasional (BN) mengambil alih pentadbiran Kerajaan Perak. BN dikatakan mempunyai kuota mencukupi bagi menubuhkan kerajaan apabila empat hingga lima Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) pembangkang dikatakan sedia menyertai BN, selain daripada dua Ahli Exco yang masih menghilangkan diri itu.

Najib dikatakan sudah mengadap Sultan Perak pagi tadi bagi memaklumkan penubuhan pentadbiran baru, apabila mendapat kuota mencukupi. Bagaimanapun, pertemuan Najib dan Sultan Perak diketahui oleh Mohammad Nizar yang kemudian membuat pengumuman segera membubarkan DUN, tanpa mendapat pekenan Sultan terlebih dahulu.

Semua Adun BN, termasuk Adun pembangkang yang menyertai Umno dan MCA kini berada
bersama-sama Najib, bagi menunggu keputusan daripada Sultan Perak.

***Maklumat terkini mengatakan Adun Bota yang menyertai PKR minggu lalu kini kembali semuka kepada Umno.


****Maklumat lagi terkini - Najib mengumumkan BN Perak kini mempunyai majoriti untuk menubuhkan kerajaan apabila tiga Adun dari PKR dan seorang Adun dari DAP mengumumkan keluar parti.

****Empat atau lima Adun lagi dijangka keluar daripada Pakatan Rakyat.

JIKA MENDAPAT PEKENAN SULTAN PERAK 2 - Kalau diperkenankan Sultan Perak, maka terbubarlah Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak yang belum pun berusia setahun. Semua sudah maklum bahawa Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin sudah membuat pengumuman membubarkan DUN itu, sebelum mengadap Sultan bagi mendapatkan pekenan.

Demikianlah gara-gara mainan politik Pakatan Rakyat yang terdiri daripada DAP, PKR dan Pas. Itulah juga taktik kerajaan Pakatan Rakyat apabila kedudukan mereka terdesak apabila ramai wakil rakyat mereka kini menyedari bahawa mereka tidak boleh bekerjasama.

Tanpa melihat ke dalam diri sendiri, Mohammad Nizar menyalahkan BN disebabkan ketidaktentuan yang berlaku dalam politik di Perak sekarang kononnya BN dan Umno tidak dapat menerima kekalahan pada pilihan raya umum lepas. Suatu alasan yang membuka pekung di dada dan enggan mengakui bahawa beliau sebenarnya Menteri Besar boneka. Boneka kepada DAP yang semua Adunnya adalah Cina dan India.

Mohammad Nizar enggan mengakui bahawa beliau menerima tekanan daripada orang Melayu Perak kerana mengikut telunjuk DAP, manakala PKR pula tidak dapat membantu, sebaliknya
bersekongkol dengan DAP.

Begitulah nasib yang menimpa rakyat Perak. Akibat marahkan BN dan Umno pada pilihan raya umum lalu mereka memilih sebuah kerajaan yang lemah. Mereka lupa bahawa BN adalah sebuah kerajaan yang kukuh.

Dan tuduhan Mohammad Nizar bahawa semua ketidaktentuan politik di Perak disebabkan oleh Umno adalah tuduhan dangkal dan kebudak-budakkan. Sememangnya Nizar dari awal lagi tidak layak menjadi Menteri Besar. Lebih baik biarkan wakil DAP menjadi Menteri Besar (tetapi apakan daya Perlembagaan Perak tidak membenarkan).

Ramai menyalahkan BN kerana dua Ahli Exco PKR Perak menjadi Adun Bebas. Tetapi BN khususnya Umno tidak pula menyalahkan Pakatan Rakyat atau PKR apabila Adun Bota menjadi katak melompak dari Umno ke PKR. Gajah depan mata tak nampak, kuman di seberang nampak.

Dan jika adapun pilihan raya kecil di seluruh Perak dalam sedikit masa ini, maka rakyat
Perak, khususnya orang Melayu wajar kembali ke asal dengan memilih BN untuk memerintah.
Bukan memilih gabungan yang didalamnya adalah parti yang anti-Islam dan anti-Melayu.

Apapun, kita tunggu pengumuman rasmi.

No comments: