Sunday, February 1, 2009

Apa Kata Editor MSM (Bhg 72 - Antara politik wang dan wang politik)

Sedar atau tidak, kita semua harus membezakan empat perkataan iaitu "Politik Wang" dan "Wang Politik". Justeru, Lembaga Disiplin Umno, Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) dan ahli Umno keseluruhannya MESTI faham dua perbezaan itu bagi mengelak salah sangka.

Ramai di antara kita sekarang ini bercakap mengenai politik wang.

Kenapa, Umno masih tetap di hati rakyat? Kerana kepemimpinannya yang bekerja memerah otak siang dan malam demi membangunkan negara. Kerana kepemimpinan Umno yang sekular dalam menabur projek untuk rakyat tanpa mengira kawasan pro-Umno atau pembangkang. Kerana Umno mengamalkan pentadbiran demokrasi sepenuhnya.

Berbual dan berbincang mengenai kepemimpinan dalam Umno sekarang, isu paling panas diperkatakan ialah 'politik wang'. Begitu juga dalam media massa, banyak tulisan yang menyentuh mengenai 'politik wang'.

Kita tidak akan terlepas memperkatakan isu itu, terutama apabila berkumpul bersama rakan taulan. Apa lagi cuti persekolahan yang lepas hingga sekarang ini masih ada kenduri kendara, pastinya hidangan utama 'politik wang' menjadi perbualan.

Musim ini juga suatu hal yang menyulitkan buat Lembaga Disiplin Umno atau SPRM apabila mungkin ada perwakilan dan orang kuat Umno yang mengadakan kenduri kahwin. Kena jemput rakan taulan, YB YB dan orang kuat Umno.

Yang datang pula tahu tuan rumah adalah orang kuat. Maka bawa lah 'hadiah' yang besar untuk tuan rumah. Sudah menjadi adat orang Melayu bertandang ke rumah kenduri akan membawa hadiah kepada tuan rumah. Jika tidak membawa hadiah, biasanya selepas makan kita meletakkan sampul surat yang ada isi di tapak tangan dan bersalam dengan tuan rumah sebelum pulang.

Adakah 'hadiah' untuk majlis kenduri kahwin itu juga akan disiasat oleh Lembaga Disiplin Umno atau SPRM?

Ya! Rata-rata orang Cina Melayu, India atau kaum lain kini bercakap mengenai politik wang dalam Umno. Nampaknya, Umno sejak dulu, kini dan ... mendapat publisiti paling meluas, tetapi ia adalah publisiti negatif.

Namun, dalam memperkatakan politik wang, kita (termasuk Lembaga Disiplin Umno dan SPRM) semestinya tidak lupa satu perkataan lagi iaitu 'wang politik'. Bagi saya dan mungkin anda juga tahu bezanya 'politik wang' dan 'wang politik'. Banyak yang keliru dengan istilah 'wang politik' dan 'politik wang'.

Saya kira orang ramai sudah tahu apa yang dimaksudkan dengan 'politik wang', dan amalan itu memang menyalahi peraturan yang ditetapkan parti dan undang-undang negara apabila ia juga bermaksud 'rasuah politik'.

Harus dibezakan 'wang politik' kerana istilah ini tidak menyalahi peraturan atau undang-undang negara. Tidak seharusnya Lembaga Disiplin Umno atau SPRM atau orang Umno sendiri salah faham dengan istilah 'wang politik'.

'Wang politik' seharusnya dibenarkan kerana dalam menjalankan apa-apa tugas, termasuk kempen pastinya seseorang memerlukan wang yang antara lain untuk makan minum dan kos pengangkutan.

Misalnya, si A adalah calon bagi ketua bahagian. Dia mempunyai 10 orang penyokong untuk membantunya melancarkan banyak tugasan. Dalam melakukan kerja itu 10 orangnya memerlukan macam-macam perbelanjaan bagi menampung apa saja kos.

Maka perlulah si A itu mengeluarkan belanja kepada orangnya. Ini bukan rasuah, tetapi belanja yang perlu dikeluarkan oleh 'majikan' kepada 'pekerjanya'.

Sama juga halnya jika ada YB yang sudah berjawatan timbalan menteri atau menteri menawarkan diri untuk jawatan lebih tinggi dalam parti, misalnya jawatan Naib Presiden. YB itu juga mempunyai pekerjanya dan penyokongnya setiap kali beliau menjelajah serata pelosok negeri.

Si YB ini juga terpaksa mengeluarkan perbelanjaan kepada pekerja dan penyokongnya, sekurang-kurangnya untuk makan minum dan kos pengangkutan. Jika memerlukan penginapan, maka YB itu terpaksa menyediakan kos hotel. Dalam masa yang sama apa salahnya, berbelanja lebih sedikit untuk 'melayan tetamu'. Kita bayar makan minum kepada tetamu, apa salahnya.

Jika ada pihak berkata, boleh kita layan tetamu tetapi yang salahnya ialah 'sambil menyelam minum air'. Tak mengapa jika orang mahu berkata demikian.

Dan lagi satu mengenai ejen calon yang banyak diperkatakan. Bagi kami perkataan EJEN itu lebih membawa erti sebagai PENYOKONG KUAT. Contohnya, YB dari Kedah akan bertanding jawatan tertentu. YB ini pula mempunyai ramai kenalan dari Perak, mungkin kawan masa sekolah atau ipar duai yang dah lama dikenali. Salahkah jika mereka ini menyokong YB dari Kedah itu?

Dalam masa yang sama YB dari Kedah ini memberi wang kepada mereka untuk bergerak di sekitar Perak berkempen untuk YB itu. YB itu tentu lah perlu mengeluarkan belanja kepada kawan-kawan dan ipar duainya di Perak. Untuk makan minum, kos pengangkutan atau kos penginapan. Mana ada barang free sekarang! Salah kah jika YB itu mengeluarkan belanja berkenaan?

Penulis juga mempunyai ramai kenalan di kalangan YB daripada Barisan Nasional. Ada juga beberapa YB daripada pembangkang yang penulis kenali dan mereka sendiri mengaku terpaksa membelanjakan wang untuk kerja-kerja politik.

Jadi adalah tidak salah jika tuan rumah kenduri kahwin menerima hadiah dan sampul surat. Begitu juga si A dan YB membelanjakan wang untuk kerja-kerja politik. Tetapi seharusnya kita membezakan 'kerja politik' yang dijalankan itu supaya tidak menjadi 'politik wang'.

Apa pun adalah sukar bagi Lembaga Disiplin Umno dan SPRM untuk membezakan mana satu politik wang dan wang politik, jika tidak mempunyai bukti kukuh.

Yang penting Umno harus membezakan antara POLITIK WANG DAN WANG POLITIK.

INGATLAH!

Apabila bangsa Melayu cuba ditindas oleh penjajah Inggeris yang mahu memperkenalkan Malayan Union, Umno bangkit menyemarakkan api dan semangat penentangan untuk mencapai kemerdekaan.

Apabila Tanah Melayu bertukar nama kepada Malaysia selepas diberi kemerdekaan, Umno melancarkan revolusi mental dan pembangunan kemanusiaan di kalangan rakyat orang Melayu.

Apabila negara terjerumus dalam banyak krisis sosial dan suasana ekonomi yang tidak seimbang, Umno juga yang memerah otak untuk melakukan reformasi ekonomi ke arah keadilan sosial dan keharmonian antara kaum dengan memperkenalkan Dasar Ekonomi Baru.

Tat kala dunia terjejas akibat kelembapan ekonomi pada 1997 dan 1998, Umno di bawah kepemimpinan mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad memperkenalkan cara pengurusan dan polisi baru ekonomi dengan mengikat nilai mata wang ringgit.

Demikianlah antara banyak tingkah langkah dan jurus serta peranan yang dimainkan oleh Umno dalam menguruskan Malaysia supaya rakyat tidak kita apa kaum dan fahaman politik sekalipun dapat hidup aman, tenteram dan mengecapi hasil bumi bertuah ini.

1 comment:

Mr. Right said...

Seorang pemimpin nak cover malu dek tahi yang terpalit di pantai timur sehingga sebuah negeri bakal bergolak.

Lepas ni giliran orang perak pula merasa gula2 pilihanraya kecil.

Kenapa harga maruah seorang wakil rakyat sangat murah? Mereka tak fikir halal haram ke? Amanah pengundi yang diberikan, tak takut balasan dunia dan akhirat ke?

Semua watak dalam sitcom ini adalah Melayu beragama Islam.

Sungguh memalukan!

Short Talk