Wednesday, February 4, 2009

Sivakumar kata Hee bukan wakil rakyat

Selepas mencetuskan kontroversi apabila memberitahu rakyat Perak bahawa dua Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) PKR, Jamaluddin Mohd Radzi (Behrang) dan Osman Jailu (Changkat Jering) menghantar surat meletak jawatan sebagai wakil rakyat, hari ini, Speaker DUN Perak, V Sivakumar, memberitahu pula bahawa Adun Jelapang dari DAP, Hee Yit Foong, sudah meletakkan jawatan sebagai berkuat-kuasa pagi semalam.

Sivakumar dalam satu kenyataan dikeluarkan di Ipoh memberitahu bahawa surat peletakan jawatan itu diserahkan kepada beliau jam 8.10 pagi tadi.

Katanya, Hee yang memenangi kerusi Jelapang bagi penggal kedua, telah meletak jawatan sebagai Ahli Dewan Negeri Perak dengan kadar segera.

"Surat perletakan jawatan itu telah diterima oleh saya berasaskan Artikel XXXV, Undang-Undang Tubuh Negeri Perak Darul Ridzuan.

"Oleh yang demikian saya sebagai Yang Dipertua Dewan Negeri Perak akan mengisytiharkan kekosongan kerusi Dewan Negeri iaitu N31 Jelapang dengan segera," katanya

Pada pilihan raya umum Mac tahun lalu, Hee memenangi kerusi Jelapang dalam pertandingan tiga penjuru dengan majoriti 6,707 undi. DIa mendapat 12,219 undi mengalahkan calon BN, Loh Koi Pin, yang mendapat 5,512 undi dan calon bebas, M Saraswathy, yang memperolehi 1,275 undi.

Sivakumar juga ingin menunjukkan kuasanya apabila beliau tetap tidak mengiktiraf Jamaluddin dan Mohd Osman sebagai Adun)walaupun Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) membuat keputusan mengekalkan mereka sebagai wakil rakyat di DUN masing-masing.

Beliau berkata, keputusan yang dibuat itu adalah muktamad berdasarkan kuasanya sebagai ketua perundangan di DUN Perak.

"Oleh itu, mereka tidak boleh memasuki DUN kerana saya masih lagi ketua legislatif di Perak... kalau SPR tidak mengiktiraf (keputusan saya), itu dia punya pasal," katanya.

1 comment:

Anonymous said...

Lancau punya keling. Angkuh.