Monday, April 14, 2008

Apa Kata Editor MSM (Bhg 6)

Antara transkrip ucapan Pak Lah ketika bertemu wakil rakyat Umno di PWTC hari ini.

Satu perkara penting bagi kita pertama sekali kitamengambil bahagian dalam pilihan raya baru-baru inikepada saudara semua yang dapat sokongan yang cukup bagi wakil rakyat yang menang dalam pilihan raya dulu diucapkan setinggi-tinggi tahniah.
Kita perlu memahami bahawa kemennagan diperolehi jadi wakil rakyat, kita ada tanggungjawab yang besar, kerana ahli parlimen yang telah dipilih mencukupi bilangannya untuk tubuhkan kerajaan persekutuan. (Tepukan wakil rakyat)
Kita juga bersyukur dengan bilangan wakil rakyat di beberapa negeri yang menang dengan bilangan yang cukup membolehkan kita mewujudkan kerajaan kerajaan negeri BN.
Walaupun begitu memahami bahawa pada tahun-tahun kita yang memenangi pilihan raya pada peringkat parlimen tetapi mereka berada di negeri-negeri yang hari ini dibawah kerajaan bukan BN dan bagi kawan-kawan dalam pilihan raya dewan undangan negeri tetapi bilangan tidak cukup, sebagai parti pembangkang ingin saya ingatkan pada saudara sekalian terutama pada ahli dewan rakyat yang telah mencapai kemenangan bila masuk dalam dewan masuklah dengan keyakinan bahawa kita ada parti yang menang yang menguasai dewan rakyat (lagi tepukan).
Jangan masuk dengan perasaan tiada confident, jangan masuk dengan perasassn keraguan,
jangan masuk dengan perasaan bahawa saudara tidak mampu nak menghadapi parti pembangkang yang bilangannya jauh lebih banyak daripada dulu.
Jangan ada sebarang fikiran saudara akan rasa kalah, jangan ada dalam fikiran saudara akan merasai pelbagai masalah, jangan ada dalam fikiran saudara rasa begitu rendah.
Jangan sekali-sekali saudara ada pandangan negatif keyakinan diri perlu dibina, kekuatan parti bukan tak ada, kekuatan parti tetap ada, dan atas kekuatan inilah yang kita nak bina lagi sebagai parti kerajaan, inilah yang perlu difahami.
Maka adalah itu menjadi perkara sangat penting bahawa saudara saudari kena bekerja dengan secukupnya, memahami apakah peranan saudara dalam dewan rakyat, apakah yang perlu dilakukan, apakah perlu dokumen yang perlu saudara baca dan yang lebih lagi ialah saudara perlu memahami dasar-dasar kerajaan.
Saudara perlu memahami dasar-dasar secara detail, ini perlu saudara baca, tajuk yang perlu saudara fahami saya berharap apabila kita menghadapi pembangkang dalam dewan rakyat nanti, kita akan dapat membuktikan bahawasanya kita boleh meyakini rakyat, boleh meyakinkan rakyat bahawa kita ahli parlimen, ahli dewan rakyat daripada parti BN berwibawa dalam menjalankan tugas dan tanggungjawab.
Inilah perkara yang amat penting sekali yang perlu kita fahami sekarang parti pembangkang sudah menganggap bahawa mereka adalah government in waiting bukan menganggap
diri mereka sebagai pembangkang.
Mereka tidak menganggap diri mereka sebagai parti pembangkang, parti yang kalah dalam pilihan raya, itu tidak terlintas dalam fikiran mereka, mereka mahu meyakinkan diri mereka bahawa mereka adalah the government in waiting.
Adakah kita berfikir sebaliknya dan ia adalah opposition geng in waiting, tunggu masa untuk jadi parti pembangkang, jangan ada langsung ada pemikiran seperti itu (lagi tepukan).
Walaupun apa masalah yang kita ada dan hadapi sekarang dalam parti kita kita perlu baiki, ini adalah tugas dan tanggungjawab kita, tetapi ingat satu perkara parti yang kuat sekalipun masih boleh ditolak oleh rakyat jika perjuangan kita tidak diterima oleh mereka.
Please remember banyak parti yang kuat tetapi tidak menang pilihan raya, parti-parti ini sudah ada dalam sejarah negara kita.
Parti komunis tidak dapat diterima walaupun apa jua kekuatan yang ada pada mereka, yang kita menunjukkan mereka itu dengan kekuatan kita, dengan kerjasama daripada apa apa-apa tindakan daripada kerajaan komanwel memerangani mereka.
Mereka ada kekuatan but satu perkara mereka tidak diterima oleh rakyat kerana mereka membawa ideologi yang rakyat tidak terima. Ada juga parti lain bersama dengan kita sekalian lama, mengambil bahagian dalam pilihan raya, sama ada parti nyamuk, parti kepala lembu, parti sosial, macam-macam parti yang juga tidak menang.
Parti Pas sampai hari ini bercita-cita memerintah kerajaan malaysia belum diterima secukupnya, parti kita diterima kerana apa perjuangan kita, kita diterima kerana dasar kita, kerana gabungan kita dalam BN yang mewakili semua kaum, rakyat dapat... ini perkara yang perlu kita ingat.
Dasar-dasar yang dilaksanakan, perkara yang dilaksanakan, projek yang dilaksanakan membawa perubahan kepada negara ini, membawa prubahan pada rakyat, dan rakyat masih mahu perubahan-perubahan yang perlu dilaksanakan.
Ini menjadi kewajiban kita kewajipan yang perlu dilaksanakan, perlu dijayakan, banyak perkara yang telah kita janjikan, ada antaranya kita belum selesai tunai janji, ada antaranya yang kita belum selesai lagi sebab yang memerlukan masa yang panjang, banyak yang telah dilaksanakan dan kita mulakan tetapi kita perlu menjayakan apa yang kita janjikan ini adalah perkara amat penting bagi kita.
Kedua-dua mesti diperkukuhkan, kerajaan mesti diperkukuhkan, parti mesti diperkukuhkan, ini menjadi tugas dan tanggungjawab kita, perkara yang amat penting sekali dalam dewan rakyat nanti kita mesti menunjukkan perpaduan, mesti menunjukkan, kita mesti menunjukkan kesatuan, mesti menunjukkan bahawa kita adalah satu pemikiran dan satu hati, satu niat dan satu tujuan.
Kita mahu menjayakan BN sebagai kerajaan yang boleh memberi khidmat pada rakyat, itu yang perlu dilakukan, jika ini tidak dapat dilakukan, kalau dalam dewan bertengkar sesama sendiri, berbalah sesama sendiri, ini akan menunjukkan bahawa ada sesuatu yang tidak kena pada diri kita.
Parti pembangkang beberapa kali berusaha bermuafakat untuk melawan BN, mereka tidak berjaya, inilah kali pertamanya ada tanda-tanda mereka sudah muafakat walaupun muafakat itu longgar kerana sukar bagi DAP, PAS menerima ideoloogi masing-masing, ini berlaku. Mereka sedaya upaya untuk menunjukkan kepada rakyat mereka boleh bersatu padu, mereka boleh jadi satu ikatan rakyat yang kekal yang akan dapat diterima oleh rakuyat.
Itulah usaha yang dilakukan hari ini walau apa masalah timbul berkaitan fahaman masing-masing antara DAP dan Pas, kita yang sudah wujud nama, yang sudah diterima dan difahami parti pembangkang.
Kita mesti tunjukkan ada kesatuan.
Awak ada masalah dengan parti bawa kepada medan yang lain untuk bersoal jawab, bertukar fikiran waktu itu, bukan dalam dewan rakyat untuk kita bertengkar, kebebasan demokrasi kita amalkan, tetapi kalau amalan demokrasi dimana-mana pun, di DUN, dipastikan ahli dewan rakyat parti kerajaan mesti patuh pada peraturan yang ditetapkan parti. Nak bersatu padu atau berpecah belah?
Bergeraklah sebagai parti yang menang, saudara mesti tahu kalau ada masalah bawa ke tempat tertentu, bukan bergaduh jadi jagoan, bukan, bukan nak tunjuk pandai, bukan itu caranya, kalau nak kritik, kritiklah yang membina dan boleh diterima.
Perbalahan jangan sekali, jangan sekali bangun nak menyokong usul pembangkang, tidak boleh, tidak kena, membawa kritism yang membawa kepada perkauman, jangan melanggar akta hasutan, akta hasutan masih berkuatkuasa dalam Dewan Rakyat, jangan kata tidak berfungsi
dalam parlimenini perlu difahami, isu perkauman yang boleh timbulkan rasa sensitif, yang menimbulkan rasa tidak senang hati, yang boleh membuatkan kita berbalah dan berpecah.
Jangan sesekali timbul, kalau nak timbul, timbulkan isu yang membawa persengketaan dan perbalahan antara parti pembangkang, apabila undang-undang, bil nak dibawa, kita pastikan satu peraturan, sebelum bil nak dibawa kita adakan perjumpaan terlebih dahului dengan wakil kita, ahli berhormat dan wakil rakyat kita berbincang dan bawa bersama Ahli DUN, akan dibawa dalam dewan rakyat dan dibincang di dewan negara, sama-sama bincang dan sama-sama beri pandangan, kalau ada masalah kemukakanlah kepada menteri yang berkaitan mereka akan beri
jawapan kita akan adakan pertemuan dalam masa tertentu sebab itu yang nanti, menteri akan beri penjelasan sejelas-jelasnya, tidak berlaku kekeliruan yang akan menimbulkan masalah berbanding bawa kebaikan.

No comments: