Monday, April 14, 2008

Apa Kata Editor MSM (Bhg 7)

Editorialblog: Ketua-ketua editor MSM 'diarah' berada di PWTC hari ini iaitu ketika Perdana Menteri dan Pengerusi Barisan Nasional, Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi bertemu dengan wakil rakyat BN. Ketua-ketua editor ke sana untuk merangka berita yang sesuai untuk akhbar masing-masing.
Apa Kata Editor MSM: Senario politik Umno menjadi kelam kabut sekarang apabila Pak Lah berkata beliau akan membuat peralihan kuasa kepada timbalannya, Dato Seri Najib Razak apabila Umno kembali kukuh.Dalam sidang akhbar selepas mengadakan perjumpaan dengan ahli Dewan Negara, Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri BN di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) hari ini, Pak Lah ketika ditanya mengenai kemungkinan ada undi tidak percaya terhadap beliau di Parlimen berkata: "Saya yakin bahawa semua ahli dewan rakyat patuh dan setia kepada BN.
Apa Kata Editor MSM: Mereka semua patuh kepada BN tetapi Pak Lah kena ingat bahawa beberapa peristiwa sudah berlaku sebelum ini dan mereka tidak akan patuh kepada Pak Lah. Baru-baru ini, Pak Lah berkata akan menyerahkan kuasa kepada penggantinya. Tiba-tiba hari ini, Pak Lah berkata peralihan kuasa itu akan berlaku selepas Umno kukuh.
Editorialblog: Umno dilahirkan di Johor dan Umno Johor kini bertegas supaya Pak Lah berundur segera. Ketika pertemuan Pak Lah dengan Umno Johor baru-baru ini, Pak Lah hampir menangis apabila ada antara Ketua Umno Bahagian di Johor yang terlalu emosional dan memarahi Pak Lah. Mereka memberitahu Pak Lah bahawa pemimpin silih berganti, tetapi Umno tiada pengganti.

Mereka berkata Umno akan kembali kukuh jika Pak Lah meletak jawatan.
Apa Kata Editor MSM: Maklumat daripada bahagian mengatakan Pak Lah meminta Umno Johor memberi tempoh kepada beliau selama tiga tahun lagi. Dikhabarkan bahawa Umno Johor tidak bersetuju sebaliknya meminta Pak lah segera berundur supaya Umno dapat diselamatkan.
Kebanyakan Umno bahagian atau negeri yang membuat kenyataan menyokong Pak Lah ialah daripada negeri yang tewas kepada Pakatan Rakyat dalam pilihan raya lalu.

Umno Kedah dan Pulau Pinang yang kalah terus memberi sokongan kepada Pak Lah. Ini menjadikan Pak Lah disokong oleh mereka yang kalah saja. Sedangkan Umno bahagian di negeri yang menang ada yang berdiam diri.
Tetapi, kelantangan Umno Johor wajar dipuji. Mereka bersuara dengan hati dan berdasarkan suara akar umbi bukannya mendengar nasihat orang yang boleh membawa rebah.
Apa Kata editor MSM: Umno Johor bersuara. Ada Umno bahagian di Pahang juga mula bersuara. Tidak mustahil 83 ketua Umno bahagian yang tidak dicalonkan dalam pilihan raya lalu tidak ada suara. Umno Terengganu hanya menunggu masa untuk mengenakan Pak Lah semula atas kemelut yang berlaku terhadap mereka.
Apa Kata Editor MSM: Tidak perlu kita beri perhatian kepada kenyataan Karpal Singh atau Lim Kit Siang atau Gobin Singh kerana mereka memang suka kepada Pak Lah. Mereka suka Pak Lah terus memerintah kerana mereka tahu Pak lah lemah. Sebab itu akhbar NST menyiarkan kenyataan mereka 'menghina' bekas Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad.

Mereka dilihat menyokong Abdullah sebagai Perdana Menteri kerana mudah bagi mereka untuk menjatuhkan kerajaan.
Pak Lah, Karpal, Anwar, dan pemimpin pembangkang lain memang takut kepada kenyataan dan tindakan Tun Mahathir. Mereka tahu hanya Tun boleh menyatukan semula BN dan Umno dan jika ini berlaku pastinya mereka tidak ada tempat lagi dalam Parlimen. Mereka juga adalah bangsa yang tidak mengenang budi Tun Mahathir.
Tetapi kenapa akhbar MSM menyiarkan kenyataan mereka dan menghina Tun Mahathir?
Apa Kata Editor MSM: Bos-bos kita masih belum kaya. Terpaksa lah ikut cakap tingkat empat.

No comments: