Sunday, April 13, 2008

Apa kata editor MSM (bhg 5)

Benarkah Tun Dr Mahathir Mohamad sudah hilang sokongan beliau kepada Timbalan Perdana Menteri Dato Seri Najib Abdul Razak?
Editorialblog dalam kiriman sebelum ini ada janji kepada pembaca. Para Editor MSM juga ada yang bercakap mengenai perkara itu. Benarkah Tun? Atau ia sekadar untuk membuat kejutan?
Ironinya, Tun yang meminta Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi melantik Najib sebagai Timbalan Perdana Menteri, yang bermakna Tun memilih dan menyokong Najib.
Apa kata editor MSM: Kami bersembang mengenai macam-macam hal sejak dua menjak ini termasuk kenyataan Tun Mahathir 'menarik diri' daripada menyokong Najib. Kenyataan yang Tun Mahathir zahirkan cukup pendek dan Tun M tidak membuat ulasan lanjut mengapa beliau tidak menyokong Najib.
Sebenarnya, Tun Mahathir sebagai bekas Perdana Menteri masih 'ada kuasa'. Maksudnya setiap apa yang dikatakan oleh Tun Mahathir masuk dek akal. Tun tidak mengeluarkan kenyataan tanpa berfikir.
Editorialblog pernah mengikuti sidang akhbar Tun suatu ketika dulu ketika Tun masih menjadi Perdana Menteri. Seorang wartawan luar negara pernah bertanya apa perasaan Tun apabila Taiwan kini mempunyai sebuah menara tertinggi di dunia.
Sebelum itu, KLCC adalah menara pencakar langit tertinggi di dunia. Apa yang tun jawab, walaupun secara sepontan menyebabkan wartawan luar negara itu terpegun dan lidahnya terus kelu.
Apa yang Tun Mahathir jawab: "We have two". Cukup mudah Tun Mahathir menjawab. Maksudnya "Kami ada dua". Dalam kata lain Malaysia mempunyai dua pencakar berkembar tertinggi. Dalam hal ini, editorialblog ingin memberitahu bahawa jika anda ada soalan untuk ditanyakan kepada Tun Mahathir, eloklah berhati-hati dan mengkaji dulu sualan itu. Kalau tidak anda sendiri yang malu.
Jadi, pastinya Tun Mahathir berfikir dulu sebelum membuat kenyataan tidak lagi meletakkan harapan kepada Najib sebagai bakal Perdana Menteri.

Melihat kepada senario politik ketika Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri dahulu, editorialblog tidak terkejut jika Tun Mahathir berubah fikiran. Tun Mahathir pernah mempunyai timbalan sebanyak empat kali. Yang bermaksud empat kali sokongan terhadap timbalan dan orang tertentu.
Mereka ialah Musa Hitam, Ghafar Baba, Anwar Ibrahim dan Abdullah Badawi. Pastinya kita tidak terkejut jika Tun Mahathir berubah fikiran terhadap Najib. Ada sebab-sebab tertentu kenapa Tun Mahathir berubah fikiran terhadap Musa, Ghafar, Anwar dan Abdullah. Begitu juga ada sebab tertentu Tun Mahathir berubah kata terhadap Najib.
Najib lemah dalam menangani beberapa isu, terutama terhadap Pak Lah selepas pilihan raya umum yang baru lalu. Najib tidak ada kekuatan untuk menegur Pak Lah. Tun Mahathir berharapkan Najib membuat teguran kepada Pak Lah dan mula mencari tapak untuk menjadi Perdana Menteri, tetapi tidak dilakukan oleh Najib.

Suasana politik Barisan Nasional, khususnya parti terbesar orang Melayu iaitu Umno nampaknya semakin panas dengan kenyataan dibuat oleh salah seorang Naib Presiden Umno ketika ditemubual oleh kumpulan akhbar Utusan Malaysia.
Ia disiarkan hari ini. Editorialblog turut menyiarkan sepenuhnya temubual khas itu untuk dibaca oleh mereka yang lebih gemar mengikuti perkembangan politik semasa menerusi laman web atau blog daripada membeli akhbar.
Editorialblog: Daripada apa yang diperkatakan oleh Muhyiddin itu menggambarkan seolah-olah Najib kini menjadi orang nombor tiga dalam parti.
Apa kata editor MSM: Nampaknya, Muhyiddin sudah memulakan langkahnya dan tidak mungkin beliau akan menarik diri lagi. Bagi penyokong akar umbi kini mereka disuapkan dengan keberanian Muhyiddin dan mereka kini nampak bahawa sudah ada seorang Naib Presiden yang berani bersuara dan membela mereka.
Najib belum bertindak atau sedang menyusun strategi. Tetapi selepas Muhyiddin bersuara melalui Mingguan Malaysia dan disebarkan melalui agensi berita rasmi negara, Bernama, serta diguna oleh laman blog untuk menyambung maklumat, maka suara Muhyiddin kini nampaknya lebih lantang.
Atau, selepas ini mungkin Muhyiddin akan menafikan beliau menyebut perkara itu selepas menerima tekanan daripada pihak tertentu. Atau menantu Pak Lah, Khairy Jamaluddin, akan masuk campur dan memberi ugutan kepada Muhyiddin.
Apa kata editor MSM: Mungkin juga KJ akan masuk campur. Tetapi lihatlah sekarang Kita semua menerima maklumat terus daripada sumber yang layak dipercayai dan tidak melalui pihak ketiga. Kita tahu bahawa siapa yang kita sokong. Cuma kita tidak mampu melakukan apa-apa. Yang penting kita tahu bahawa Pak Lah mesti letak jawatan untuk mengelakkan BN dan Umno menjadi sejarah. (bersambung)

No comments: