Tuesday, May 6, 2008

Apa Kata Editor MSM (Bhg 24 - Mulut kurang ajar Karpal)

Semalam, Pengerusi DAP, Karpal Singh sekali lagi mencetuskan suasana tidak senang antara bangsa Melayu dan kaum lain. Karpal berketurunan Sikh iaitu puak minoriti di Malaysiayang kebanyakan mereka adalah anti Barisan Nasional, mempersoalkan tindakan Sultan Perak dan mengheret ahli DAP dari kaum Cina dan India untuk menyokong beliau.
Karpal menyedari dia daripada puak minoriti yang suara mereka jarang kedengaran, terpaksa mengajak orang Cina dan India untuk melawan orang Melayu. Sebab itu, Karpal membangkitkan isu mempertikaikan tindakan Sultan Perak menitahkan Menteri Besar menarik balik arahan pertukaran Pengarah Jabatan Agama Islam Perak (JAIP), Datuk Jamry Sury, yang disifatkannya sebagai campur tangan istana dalam pentadbiran negeri.
Editorialblog berpendapat apabila Karpal membangkitkan isu itu sudah tentu kaum Cina dan India dalam DAP serta penyokong mereka akan menyatakan sokongan. Maka, terheretlah dua kaum itu untuk 'bergaduh' dengan bangsa Melayu yang rata-rata akan mempertahankan institusi raja. Bangsa Melayu tidak boleh jika ada pihak yang mempertikaikan perintah raja, malah sesama orang Melayu juga 'pernah berperang' kerana ada pihak yang mempertikaikan perintah raja.
Dalam kenyataannya kepada akhbar semalam, Karpal mengingatkan Istana Perak supaya memahami kuasa terhad raja-raja, Karpal menekankan bahawa “rakyat kini tidak lagi hidup dalam zaman feudal.’'
"Sultan dan Yang di-Pertuan Agong perlu bertindak atas nasihat pihak eksekutif (kerajaan). Sultan Perak tidak ada hak di bawah undang-undang untuk campur tangan dalam keputusan kerajaan negeri menukar Jamry sebagai Pengarah JAIP,” katanya pada sidang akhbar di Parlimen yang turut dihadiri anaknya, Gobind Singh Deo (DAP-Puchong).
Ahli Parlimen Bukit Gelugor itu memetik kes Mahkamah Persekutuan pada 1982, yang menurutnya jelas menunjukkan urusan membabitkan kakitangan awam sama ada patut dipindah dan ke mana hendak dipindah adalah di bawah bidang kuasa kerajaan negeri.
“Sultan Perak sendiri pernah jadi Ketua Hakim Negara, takkan tidak sedar kes ini,” kata Karpal.
Dalam hal ini, beliau berpendapat kerajaan negeri Perak tidak sepatutnya ‘tunduk’ kepada tekanan pihak istana.
"Masalahnya Menteri Besar Perak (Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin) sudah meminta maaf kepada sultan. Kerajaan negeri tidak sepatutnya dipengaruhi istana. Arahan Sultan Perak supaya Jamry dilantik semula adalah tidak sah mengikut undang-undang. Jamry patut ditukar seperti keputusan awal kerajaan negeri. (Mohammad) Nizar tidak perlu minta maaf... tiada apa yang salah,” katanya.
Karpal turut menggesa Kerajaan Pusat memastikan sultan dilarang daripada campur tangan dalam pentadbiran kerajaan negeri agar apa yang berlaku di Perak tidak menjadi ikutan negeri-negeri beraja yang lain.
Menurutnya, walaupun sultan merupakan ketua agama Islam tetapi pelantikan kakitangan awam terletak di bawah bidang kuasa kerajaan negeri. Pada Jumaat lalu, Sultan Azlan Shah menitahkan Mohammad Nizar supaya menarik balik arahan pertukaran tersebut. Arahan itu terkandung dalam kenyataan akhbar tiga muka surat yang dikeluarkan atas titah Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah selepas Mohammad Nizar menghadap baginda di Istana Raja Muda Perak.
Istana Perak menyifatkan perbuatan Mohammad Nizar menukar Jamry sebagai membelakangkan kedudukan Sultan Perak sebagai Ketua Agama Islam dan Raja Muda Perak selaku Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perak (MAIAMP).
Selepas Karpal memberi kenyataan itu, Pengerusi DAP Perak Datuk Ngeh Khoo Ham turut terheret untuk memperkecilkan peranan dan kuasa Sultan Perak sebagai Ketua Agama Islam negeri itu serta dan Raja Muda Perak selaku Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perak dengan mencabar titah baginda.
Perbuatan ini dianggap biadap dan kurang ajar.
Kenapa Karpal suka mempertikaikan hak raja-raja Melayu dan menganggu 'kehidupan' orang Melayu? Kenapa Karpal tidak menganggu kehidupan orang Cina atau India? Dia tidak akan berani kerana dia tahu partinya akan hilang sokongan orang Cina dan India jika dia mengutuk kehidupan dua kaum itu. Dia tahu bahawa bangsa Melayu tidak berani mengambil apa-apa tindakan, tetapi dia tidak sedar bahawa disebabkan belas ihsan orang Melayu lah dia 'dibenar' menjadi rakyat Malaysia.
Naib Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin mentifatkan Karpal sebagai biadap kerana mempertikaikan kuasa Sultan Perak berhubung arahan pembatalan pertukaran dan pelantikan semula Jamry. Muhyiddin dipetik sebagai berkata tindakan menegur raja secara terbuka bukanlah adat rakyat Malaysia.
Editorialblog cuma mahu mengingatkan pembaca bahawa Karpal tidak pernah mengamalkan adat rakyat Malaysia dan sememangnya dia seorang yang kurang ajar. Dan kita tidak terkejut apabila ada pengulas dalam lemen internet Pas Johor Baharu yang mengancam Karpal baru-baru ini. Editorialblog percaya pelajar yang membuat ancaman bunuh terhadap Karpal itu 'sudah tidak tahan' dengan perangai Karpal yang suka sangat menganggu kehidupan bangsa Melayu.
Hari ini, ramai pemimpin Melayu daripada Umno yang mempertikaikan kenyataan Karpal itu, tetapi tiada suara dari parti yang bersekongkol dengan DAP iaitu PKR dan Pas. Dua parti ini hanya membiarkan pemimpin DAP 'melanyak' orang Melayu.
Dua parti ini yang berasaskan parti orang Melayu membiarkan DAP 'membakar rumah' orang Melayu. Dua parti ini tidak berani untuk menentang kata-kata daripada pemimpin DAP. Dan
kini, pemimpin DAP dari kaum Cina, India dan Sikh sudah dapat melihat bagaimana politik orang Melayu sudah hancur dan mereka menunggu masa untuk menghancurkan Hak Ketuanan dan Keistimewaan Melayu.
Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika mengulas kenyataan Karpal itu memberitahu bahawa Perlembagaan Persekutuan menetapkan bahawa dalam bidang agama, kuasa raja adalah kuasa mutlak. Najib berkata kerajaan mempunyai peruntukan undang-undang yang mencukupi untuk mencegah sesuatu perkara yang boleh membawa kepada perbalahan antara kaum atau konflik lain yang boleh menggugat ketenteraman dan keharmonian negara.
Namun, bagi Editorialblog, ulasan Najib itu hanya sekadar berita semata-mata sedangkan hakikatnya kerajaan sekarang tidak boleh menutup mulut Karpal daripada terus mempertikaikan keistimewaan bangsa Melayu dan raja-raja.
Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar walaupun menyatakan mana-mana individu yang mempersoalkan sistem Raja Berperlembagaan dan demokrasi boleh didakwa mengikut Akta Hasutan kerana mencabar kedaulatan negara seperti yang termaktub dalam perlembagaan, cuma sekadar mampu mengutuk tindakan Karpal Singh itu.
Pemimpin-pemimpin Melayu sama ada dari Umno, PKR atau Pas sebenarnya tidak berani untuk mengambil langkah drastik supaya tidak ada orang yang berani mempersoalkan Hak Keistimewaan Melayu dan Ketuanan Melayu di Malaysia. Mereka hanya diam dan membiarkan 'orang asing' memperlekehkan kuasa raja-raja Melayu atau keistimewaan Melayu.
Pemimpin dan penyokong tiga parti Melayu itu hanya berani berdepan dengan orang Melayu sendiri. Contohnya, ketika isu pelantikan Menteri Besar Terengganu yag melibatkan pihak
istana. Dalam isu itu, rakyat Melayaia boleh melihat macam mana Melayu 'berperang' dengan Melayu. Jadi jangan salahkan orang lain jika Melayu terus diperlekehkan.

No comments: