Friday, May 23, 2008

Apa Kata Editor MSM (Bhg 26 - Pulau Batu Puteh)

Hari ini, Jumaat 23 Mei 2008.
Kita kehilangan satu lagi wilayah. dulu kita hilang Singapura dan kini kita hilang pula Pulau Batu Puteh yang jaraknya hanya 7.7 batu nautika dari Johor, sedangkan jaraknya dari Singapura lebih 50 batu nautika.
Namun, itulah hakikat yang harus kita rakyat Malaysia, terutama rakyat Johor harus terima.Keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) bukannya seperti keputusan mahkamah-mahkamah di Malaysia yang boleh menerima rayuan.
Keputusan ICJ adalah muktamat. Tidak ada rayuan lagi. Pulau Batu Puteh adalah HAK Singapura dan Moddle Rocks serta South Ledge diberikah HAK kepada Malaysia.Mungkin kita masih ingat pada 17 Disember 2002, mahkamah yang sama membuat keputusan bahawa Pulau Sipadan dan Pulau Ligitan di Laut Celebes di kepulauan Borneo adalah HAK Malaysia bukan hak Indonesia. ICJ membuat keputusan 16-1 dalam perbicaraan itu.

Keputusan yang dibuat oleh ICJ terhadap Pulau Ligitan dan Sipadan itu adalah berdasarkan bermacam-macam bukti yang dikemukakan oleh kedua-dua belah pihak Malaysia dan Indonesia. Keputusan itu tentunya menyedihkan rakyat Indonesia, tetapi mereka menerimanya dengan tenang dan sabar.
Kini giliran kita.
Sama juga dengan keputusan ICJ terhadap Pulau Batu Puteh, Middle Rocks dan South Ledge yang menjadi pertikaian antara Malaysia dan Singapura sejak hampir 30 tahun lalu. Kedua-dua negara yang diwakili oleh barisan menteri dan peguam masing-masing telah mengemukakan bermacam-macam bukti untuk menunjukkan hak kedulatan masing-masing ke atas tiga ketul batu itu.
Akhirnya ICJ membuat pertimbangan dan keputusannya.Inilah resam dunia dan kehidupan. Ada kala kita menang dan ada kala kita kalah. Ada kala kita di atas dan ada kala kita di bawah. Namun, semua itu harus menjadi pengajaran kepada kita semua sebagai rakyat Malaysia untuk terus bersatu padu.
Melayu mesti bersatu padu, Cina mesti bersatu padu, India perlu bersatu padu. Begitu juga kaum-kaum lain yang mesti bersatu padu sebagai satu bangsa Malaysia untuk negara dan tanah air kita.
Memang kita rasa satu kehilangan besar apabila Pulau Batu Puteh terlepas kepada Singapura. Kita tidak berasa marah kepada Singapura kerana bukti yang mereka kemukakan kepada ICJ lebih bagus daripada apa yang dibentangkan oleh wakil kita di ICJ. Kita mendapat HAK ke atas dua pulau kecil yang rasa-rasanya cukup bagi kita untuk dimanfaatkan sepenuhnya di segi ekologi, saintifik dan yang penting keselamatan.
Blog ini sebenarnya turut dibaca oleh bukan Melayu. Oleh itu kepada mereka yang bukan Melayu dan beragama Islam ingin diterangkan di sini bahawa:
Bagi Islam - setiap kesakitan yang kita alami memadamkan satu dosa yang pernah kita lakukan.
Dalam hal ini, mungkin negara atau kita sendiri pernah melakukan dosa, maka keputusan ICJ hari ini adalah satu kesakitan bagi kita untuk memadamkan dosa yang dilakukan. IQRA

No comments: