Wednesday, May 7, 2008

Apa Kata editor MSM (Bhg 25 - RPK, PM Ke-6 dan Karpal)

Gambar Raja Petra dalam lokap polis - Pix The Star
Penulis blog popular Raja Petra Raja Kamaruddin atau lebih dikenali sebagai RPK dituduh di bawah Seksyen 4(1)© Akta Hasutan 1948 kerana menulis dan meneribitkan artikel bertajuk “Let’s Send the Altantuya Murderers to Hell” yang mengandungi ayat-ayat yang menghasut dalam laman webnya Malaysia Today.
Dia didakwa mengikut Seksyen 4(1)© Akta Hasutan 1948 dan boleh dihukum denda tidak lebih RM5,000 atau penjara tidak lebih tiga tahun atau kedua-duanya, mengikut Seksyen 4(1) Akta yang sama. Dia dituduhmelakukan kesalahan itu di rumahnya di No 5, Jalan BRP 5/5, Bukit Rahman Putra, Sungai Buloh.
Raja Petra yang memakai kemeja berlengan pendek berwarna kuning kelihatan tenang semasa jurubahasa mahkamah membacakan pertuduhan itu.

Timbalan Pendakwa Raya Datuk Nordin Hassan kemudian meminta mahkamah menetapkan jaminan sebanyak RM5,000 dengan seorang penjamin.
Peguam Raja Petra, K. Balaguru, mengemukakan bantahan awal terhadap kertas pertuduhan itu dengan alasan pihak pendakwaan telah gagal menyatakan masa kesalahan kes itu dilakukan. Bagaimanapun Balaguru menarik balik bantahan itu setelah peguam Karpal Singh dan Gobind Singh Deo masuk ke mahkamah untuk menyertai lima peguam lain yang mewakili Raja Petra.
Tujuh peguam terkenal mewakili Raja Petra melawan Timbalan Pendakwa Raya dan kerajaan Malaysia. Siapalah RPK yang telah dituduh kerana menghasut? Besar sangatkan kesalahan RPK sehingga beliau perlu dituduh?
Jika kita membaca artikel yang ditulis oleh RPK, ianya lebih menjurus kepada dua individu iaitu Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri beliau iaitu Datin Seri Rosman Mansur. Najib dan Rosmah pula sudah mengeluarkan penafian mereka dalam kes itu dan media arus perdana (MSM) sudah menyiarkannya. Tutup buku.
Editorialblog berpendapat apabila Najib dan Rosmah menafikan perkara itu, maka berita, artikel atau tulisan yang dibuat oleh RPK dengan sendirinya sudah 'dimatikan' dan tidak perlu diulang sebut atau diulang siar. Tutup buku.
Tetapi, kelmarin, masa depan orang yang dikatakan bakal menggantikan Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi sebagai Perdana Menteri Malaysia, terus GELAP, apabila polis menahan dan mendakwa RPK di mahkamah kerana dituduh menghasut. Apa yang sepatutnya dibuat oleh Najib dan isteri beliau ialah mengambil tindakan menyaman RPK atas tuduhan memfitnah, jika berasakan artikel ditulis oleh RPK itu menyebabkan kredibiliti mereka terjejas. Individu lawan individu... itu yang betulnya.
Tetapi, Editorialblog berasa pelik pelik apabila polis menyifatkan bahawa artikel itu merupakan satu hasutan yang boleh mengancam keselamatan negara, sedangkan hanya Najib dan Rosma saja dikaitkan dalam artikel itu. Polis telah melakukan serbuan dan pemeriksaan menyeluruh di rumah RPK sebelum menahan dan mendakwa beliau di mahkamah. Amat pelik tuduhan yang dibuat itu.
Para editor MSM walaupun ada antara mereka yang tidak sukakan RPK, tetapi berpendapat tuduhan menghasut yang dikenakan terhadap RPK sudah salah tempat. PAra editor MSM itu bukannya berkelulusan undang-undang, tetapi mereka memberi buah fikiran bahawa "Penangkapan dan tuduhan yang dikenakan terhadap RPK berkaitan tulisan beliau kini benar-benar sudah menjejaskan masa depan politik Timbalan Perdana Menteri".
Para editor MSM berpendapat tidak logik sangat mengenakan tuduhan hasutan terhadap RPK, sedangkan ada isu hasutan lebih besar yang melibatkan orang ramai, seperti kenyataan Pengerusi DAP, Karpal Singh berhubung raja-raja Melayu dan kenyataan beberapa pemimpin DAP yang mempertikaikan Hak Keistimewaan Orang Melayu.

Ini adalah isu-isu menghasut yang melibatkan orang ramai dan boleh mendatangkan ancaman
kepada keselamatan serta keamanan negara. Inilah isu-isu yang patut diberi keutamaan dan diambil tindakan segera. Tangkap dan dakwa Karpal serta pemimpin DAP yang cuba mencetuskan suasana tegang di kalangan kaum di Malaysia ini. Adakah polis buta terhadap kenyataan dibuat oleh pemimpin DAP ini atau polis takut untuk mengambil tindakan kerana ianya melibatkan pemimpin kanan parti politik pembangkang.
RPK hanya sekelumit kisah kecil tetapi kisah itulah yang akan menjadi satu sejarah besar apabila Najib tidak menjawat jawatan Perdana Menteri.

No comments: