Monday, May 19, 2008

Apa Kata Editor MSM (Bhg 33 - Orang buta... Orang pekak?)

Bermacam-macam reaksi dapat kita dengar selepas bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan keluar daripada Umno hari ini. Baik pemimpin parti komponen Barisan Nasional atau pembangkang, rata-rata terkejut. Ada yang sedih dan ada yang gembira.
Di kedai-kedai kopi atau restoran bermacam-macam yang diperkatakan orang ramai. Malah, program Awani oleh Astro malam ini turut membincangkan tindakan Tun Mahathir itu. Begitulah, 'tsunami Mahathir'.
Begitulah berpengaruhnya Tun Mahathir. Begitulah juga kesannya sesuatu tindakan Tun Mahathir terhadap negara.
Dalam kita mendengar bermacam-macam pendapat mengenai tindakan Tun Mahathir itu, ** tertarik kepada kenyataan dan ulasan yang dibuat oleh Mursyidul Am Pas yang juga Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Editorialblog mengenali Nik Aziz agak lama dan dalam perbincangan dengan para editor kanan MSM juga kami mendapati bahawa Nik Aziz adalah seorang pemimpin yang baik, ulama yang berwibawa. Nik Aziz tidak mengata orang, tidak seperti Mat Sabu atau Hadi Awang yang lebih banyak memberi gelaran buruk kepada pemimpin lain terutama pembangkang.
Sebab itu, saya terpikat dengan ulasan Nik Aziz yang mengatakan beliau adalah orang paling gembira dengan pengumuman Tun Dr Mahathir keluar daripada Umno.
Ulasan paling menarik beliau ialah:
"Kalau beliau nak masuk Pas, saya setuju benar. Orang sepertinya (Dr Mahathir) berwibawa dan mempunyai fikiran tajam. Kalau dia (Mahathir) duduk dengan Pas, kita (Pas) menumpang tuahlah."

Demikian antara kata Nik Aziz.
Yang penting, Nik Aziz sendiri sudah mengakui bahawa Tun Dr Mahathir adalah seorang pemimpin yang berwibawa dan mempunyai fikiran tajam dan Pas akan dapat menumpang tuah Tun Mahathir jika beliau menyertai Pas.

Orang Umno harus pandang dan lihat. Bahawa pemimpin pembangkang seperti Nik Aziz itu boleh mengkagumi dan mengakui kewibawaan Tun Mahathir, kepada orang Umno sendiri tidak dapat menyelami fikiran Tun mahathir. Butakah orang Umno? Pekakkah orang Umno?
Editorialblog tidaklah pandai sangat mengenai kibat-kitab ilmu Islam, tetapi pernah terbaca dan mendengar ulama berkata bahawa setiap bangsa akan mempunyai seorang pemimpin ulung bagi setiap 50 tahun atau 70 tahun.
Malaysia mempunyai Tun Mahathir yang cukup berani dan berwibawa memimpin negara ke arah kecemerlangan.
Lihat saja segala pembangunan yang telah dilakukan selama 22 tahun beliau memerintah.
Saya pernah menulis mengatakan Tun Dr Mahathir adalah seorang doktor perubatan yang menjalankan pentadbiran negara berdasarkan keadaan tubuh badan kita. Otak, urat saraf dan semua yang ada di badan kita dijadikan pedoman oleh Tun Dr Mahathir dalam mentadbir negara. Jika ada bahagian yang sakit, beliau akan ubatinya.

Jika ada bahagian yang busuk, beliau akan memotong dan membuangnya. (Anda semua tahu siapa yang busuk dan dibuang ketika Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri).
Tun Mahathir juga mempunyai 'red book' atau buku merah. Buku merah beliau itu apabila diangkat saja di hadapan seseorang menteri atau timbalan menteri atau pemimpin parti, maka mereka akan menggeletar ketakutan. Apa isi 'red book' hingga mereka itu ketakutan? Segala rahsia yang disimpan beliau mengenai kegiatan pemimpin berkenaan.

Cuma Tun Mahathir saja yang masih enggan mendedahkan segala-galanya yang tercatit dalam buku merah itu.
Wahai ahli Umno, saya menyeru untuk anda dan untuk diri saya sendiri supaya kita renung sejenak siapakah Tun Mahathir dari awal hingga kini beliau merajuk dan meninggalkan anda semua. Apa salah beliau? Ada ulasan yang mengatakan Tun tidak boleh bertindak keluar parti kerana ada saluran lain untuk beliau meluahkan pandangan beliau.
Editorialblog ingin bertanya... apakah salurannya? Mesyuarat Umno? Ahli Umno sendiri dilarang berjumpa Tun. Media? hanya berita yang memburuk-burukkan beliu saja menjadi berita utama. Contohnya, hasil siasatan Suruhanjara Diraja yang menyiasat isu klip video Lingam. Media tidak henti-henti menyiarkannya sehingga ada pandangan bahawa Tun Mahathir bersalah.
Para editor kanan MSM sendiri tidak percaya kepada ketelusan Suruhanjaya Diraja itu.
Editorialblog
memetik satu lagi kenyataan Nik Aziz:
"Yang dijolok buah lain, yang luruhnya buah lain. Orang duduk jolok Pak Lah, tetapi ini yang terjadi."
Para editor kanan MSM berpendapat ramai lagi pemimpin Umno akan keluar parti. Namun anak Tun Mahathir tidak akan keluar Umno kerana beliau akan bertanding jawatan Ketua Pemuda Umno untuk berhadapan dengan menantu Pak Lah, Khairy Jamaluddin.
Editorialblog pun istihar keluar Umno hari ini.

No comments: